Общо 971 са легално поставените рекламни елементи на общински терени в София, каза за БТА началникът на отдел "Контрол по рекламата" на Столичния инспекторат Иво Пенев.
Според вида им това са три рекламни колони, 369 рекламни елемента тип "пиза", 272 елемента тип "ракета", 193 светещи рекламни кутии върху стълбовете, 111 реклами на спирките на градския транспорт и 23 тристена.
Всички те са собственост на 25 рекламни компании, които от 1 октомври 2010 година са с изтекли договори с общината, но до провеждането на новата конкурсна процедура заплащат финансови обезщетения равни на досегашните наеми, които са плащали месечно, припомни Пенев.
Към средата на февруари след като установихме, че шест рекламни фирми не са издължили обезщетенията за последните три месеца, им съставихме 61 акта, каза още той. В началото на този месец само една от фирмите не се беше издължила, а останалите бяха покрили дължимите по-рано 220 056 лева.
По думите на Пенев инспекторите се борят и с друг проблем - неправомерното използване на телефонните шлемове - кабините с телефони на "Виваком" за реклама от страна на "Медиаконтакт България" ООД. До началото на април на фирмата са съставени 45 акта за установени нарушения, като предложението за имуществена глоба по всеки от тях е 10 000 лева.
Първите осем наказателни постановления са подписани от кмета на София вече са предявени към нарушителя. Заедно с тях са издадени и осем заповеди за премахването на рекламните шлемове от страна на дирекция "Контрол по строителството", обясни още началникът на отдел "Контрол по рекламата".
В момента тече 15-дневен срок за доброволното им изпълнение. Според нас поставените в София телефонни шлемове са приблизително 300 и върху всички тях има реклама, така че дейностите по установяването и санкционирането на фирмата ще продължат, обясни Пенев. Демонтираните доброволно от общински терени рекламни елементи до момента са 49, а 18 от тях са от зона "Първа", в която според действащата вече Наредба за рекламата в София е забранено разполагането на рекламни елементи, като изключение е единствено поставянето на ажурна реклама.
Другите билбордове и други елементи са премахвани от района пред НДК, бул. "Сливница" и пред басейна "Спартак". Пенев обясни още, че до края на конкурса, който се очаква да бъде обявен най-късно в края на април, се очаква да бъде избрана и фирмата, която ще демонтира непремахнатите доброволно рекламни елементи. Бюджетът за тази дейност е 200 хиляди лева.
От инспекторатът вече четвърти месец проверяват масирано частните имоти в общината за разположените в тях рекламни и информационни елементи. Приключиха проверките в централната градска част, а там от проверените 177 обекта е установено, че неправомерно са поставени 374 рекламни елементи и фирмени надписи, като вече доброволно са премахнати 100 от тях, посочи Пенев.
Актовете, които съставихме за този район са 12, а освен това имаме наложени глоби за маловажни нарушение на обща стойност 1000 лева, допълни той. От проверените 45 обекта за реклами на алкохол и цигари е установено разполагането на 90 такива, като 80 от тях са премахнати доброволно или заличени. Масовостта при премахването е причината за съставянето само на два акта, като освен тях са наложени глоби за общо 420 лева.
От началото на април се проверява и законността на поставените билбордове в частни терени - автомивки, автокъщи, паркинги и дворове. Сега проверяваме 99 имота по булевардите "Тодор Александров", "Черни връх", "Свети Наум", "Цариградско шосе", "Брюксел" и "Евлоги и Христо Георгиеви", обясни Пенев.
По думите му проверките са бавни, тъй като от една страна липсват задължителни обозначения за собствеността на рекламния елемент, а от друга няма пряк достъп до собствениците на имотите. До сега са съставени три акта, а през следващата ще бъдат съставени други десет на идентифицираните нарушители, като от инспектората имат намерение до края на конкурса за общинските терени, да съсредоточат усилия по проверките в частните имоти, защото според данните на инспекторите билбордовете там са над 1000.
Рекламните агенции, притежаващи съоръжения върху общински имоти твърдо са декларирали, че след края на конкурса сами ще демонтират или разместят по новата схема своите елементи, каза Пенев.
От утре започва проверката на един от най-евтините начини за реклама в София - поставените винилови реклами тип "хоругва" върху стълбовете на уличното осветление. Причината за тази проверка е предварителното обследване на инспекторите на случаен принцип, което е показало, че броят на установените рекламни елементи надвишава значително тези, които са заявени, за които е платено и е разрешено поставянето им. За всеки неправомерно поставен такъв тип елемент общината губи по един лев на ден.