50 млн. лева може да спечели БДЖ, ако разчисти депата си

БДЖ е във фактически фалит, призна директорът на дружеството

по статията работи: Апостол Апостолов | 09.08.2011 | 16:48

Холдинг "Български държавни железници" ЕАД (БДЖ) започва почистване на локомотивното депо в "Подуяне" От 20 години там не е правено почистване на ненужните архиви, съобщи econ.bg

Депото е затрупано от части от локомотиви, които отдавна са излезли от употреба. По тази причина председателят на Съвета на директорите на БДЖ Владимир Владимиров е дал срок от 3 месеца, за да се сложи ред в депото, да се прегледат ненужните части и да се подготвят за скрап, стана ясно по време на журанлистически тур на мястото, където се прави ремонт на влаковите композиции.

Депото е в това плачевно състояние, защото "години наред никой не му е отделял необходимото внимание", допълни шефът на компанията. Самите служители в депото споделят същото мнение.

На въпрос дали подобен хаос може да бъде видян и в другите две локомотивни депа в страната - в Горна Оряховица и в Пловдив, Владимиров призна, че не се е запознал лично със ситуацията, но от негови колеги е научил, че положението не е по-различно. В тази връзка той е наредил на ръководителите на двете секции да предприемат мерки, подобни на тези в подуенското депо.

Сметките на холдинга показват, че ако се дадат за скрап всички стари железа и части, които залежават в депата, е възможно да се спечелят над 20 милиона лева. Бюджетът може да бъде допълнително закърпен и от продажбата на стари вагони. БДЖ разполага с 11 600 вагона. От тях реално за дейността на дружеството са необходими 4 800. С продажбата на излишните вагони компанията би спечелила още 30 милиона лева.

"В депата на страната залежават ненужни активи за близо 50 милиона лева", изчисли Владимир Владимиров и допълни, че 60% от годишния бюджет на БДЖ отива за разходи по локомотивите.

Шефът на БДЖ обясни още, че до момента дружеството не е получило никакви средства от мостовото финансиране. Припомняме ви, че с решение на парламента от тази пролет, държавният железопътен превозвач получи заем от Българската банка за развитие в размер на 140 млн. лева. За отпускането на средствата правителството написа специален закон, който предвижда кредитът да се използва за погасяване на просрочени задължения към други банки, както и за ремонт на вагони и локомотиви.

Заемът се отпуска с държавна гаранция и ще бъде върнат когато дружеството получи 460 млн. лв. от държавата. Тези пари пък тя ще вземе назаем от Световната банка. С кредита за нуждите на БДЖ и Национална компания "Железопътна инфраструктура" ще бъдат разпределени общо 600 млн. лв.

"Към момента финансовото положение никак не е розово. БДЖ е в технически фалит. Общите задължения към фирми и банки възлизат на 800 милиона лева. Към 1 юни 2011 година БДЖ дължи на "Лукойл Нефтохим" 6,5 милион лева, на "Трансимпекс" - 10 милиона лева, а на различни банки - 560 милиона лева", каза Владимиров.

Запитан дали при това положение се предвиждат инвестиции в нов локомотивен и вагонен парк, Владимиров "прехвърли топката" на финансовото министерство и заяви, че вицепремиерът Симеон Дянков е категоричен, че инвестиции ще се правят едва когато са налице реформи.

Дотогава по родните железни пътища ще се движат локомотиви, чиято средна възраст е между 30 и 40 години, а 1 300-те души в столичното депо ще се опитват да ремонтират частите, защото както се оказва, и в тази посока липсва концепция.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


4 Илиян Илиев 09.08.2011 | 17:44
Силвия, и с Булгартабак ли е така, а рафинерията в Бургас? Не е виновен комунизма, а тези които успяха да откраднат когато той си заминаваше!
3 Силвия Димитрова 09.08.2011 | 17:29
Мили хора, това плачевно състояние, пълен хаос по складовете и липсата на текуща инвентаризация са наша запазена марка. На това положение се намират почти всички български предприятия, чието ръководство ни е завещано от бай Тошово време. Задавали ли сте си въпроса защо толкова предприятия масово фалираха след краха на комунизма? Освен заради корупцията, другата главна причина е некадърното ръководство и липса на кадърен персонал, натоварен с мениджърски отговорности. В следствие: масови кражби, хаос, прехвърляне на топката и позорен фалит. Много са ни дефицитни строгия контрол и желязната (само)дисциплина.
2 Илиян Илиев 09.08.2011 | 17:17
Каква ужасяваща кремиковска атмосфера! С ремонти на 30-40 годишни ж.п. возила няма как да имаме конкурентна транспортна система на европейската. Решението е както в градския транспорт - поетапна замяна с нови машини.
1 Петър Стоянов 09.08.2011 | 17:00
Ами да вземат да издават за желязо старите машини и части, които са им останали кой знае от кога, или на някой световен музей да ги подарят, аз не виждам какво друго може да се случи с тях. Тези, които са по-нови, могат да се използват за резервни части, но като гледах снимки на депото - сякаш е по-добре да се прочисти. Европейският съюз ще помогне на БДЖ и то ще излезе от дупката, в която е попаднало от години.

ТВ програма

Кино

  • Сега Още от деня коментарно предаване /п/
  • 00:45 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 02:20 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 03:20 Българското село /п/
  • 03:55 По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • 04:40 Малки истории /п/
  • 05:40 Телепазарен прозорец
  • 05:55 Денят започва сутрешен блок с...
  • 01:40 "Ослепително слънце" - сериал, с.2,...
  • 02:10 bTV Новините /п./
  • 02:50 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 04:45 "Ослепително слънце" - сериал /п./
  • 05:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 06:00 "Тази сутрин" - сутрешен блок с...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 00:30 "Снайперист" - сериал, сезон 3
  • 01:30 "Пожарникарите от Чикаго" - сериал,...
  • 02:15 "Моето име е Мелек" - сериен филм
  • 03:15 "Наследство" - сериен филм /п/
  • 04:10 "Свободна да избира" - сериал /п/
  • 05:20 "Пресечна точка" - публицистично...
  • 06:00 "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.