Холдинг "Български държавни железници" ЕАД (БДЖ) започва почистване на локомотивното депо в "Подуяне" От 20 години там не е правено почистване на ненужните архиви, съобщи econ.bg.
Депото е затрупано от части от локомотиви, които отдавна са излезли от употреба. По тази причина председателят на Съвета на директорите на БДЖ Владимир Владимиров е дал срок от 3 месеца, за да се сложи ред в депото, да се прегледат ненужните части и да се подготвят за скрап, стана ясно по време на журанлистически тур на мястото, където се прави ремонт на влаковите композиции.
Депото е в това плачевно състояние, защото "години наред никой не му е отделял необходимото внимание", допълни шефът на компанията. Самите служители в депото споделят същото мнение.
На въпрос дали подобен хаос може да бъде видян и в другите две локомотивни депа в страната - в Горна Оряховица и в Пловдив, Владимиров призна, че не се е запознал лично със ситуацията, но от негови колеги е научил, че положението не е по-различно. В тази връзка той е наредил на ръководителите на двете секции да предприемат мерки, подобни на тези в подуенското депо.
Сметките на холдинга показват, че ако се дадат за скрап всички стари железа и части, които залежават в депата, е възможно да се спечелят над 20 милиона лева. Бюджетът може да бъде допълнително закърпен и от продажбата на стари вагони. БДЖ разполага с 11 600 вагона. От тях реално за дейността на дружеството са необходими 4 800. С продажбата на излишните вагони компанията би спечелила още 30 милиона лева.
"В депата на страната залежават ненужни активи за близо 50 милиона лева", изчисли Владимир Владимиров и допълни, че 60% от годишния бюджет на БДЖ отива за разходи по локомотивите.
Шефът на БДЖ обясни още, че до момента дружеството не е получило никакви средства от мостовото финансиране. Припомняме ви, че с решение на парламента от тази пролет, държавният железопътен превозвач получи заем от Българската банка за развитие в размер на 140 млн. лева. За отпускането на средствата правителството написа специален закон, който предвижда кредитът да се използва за погасяване на просрочени задължения към други банки, както и за ремонт на вагони и локомотиви.
Заемът се отпуска с държавна гаранция и ще бъде върнат когато дружеството получи 460 млн. лв. от държавата. Тези пари пък тя ще вземе назаем от Световната банка. С кредита за нуждите на БДЖ и Национална компания "Железопътна инфраструктура" ще бъдат разпределени общо 600 млн. лв.
"Към момента финансовото положение никак не е розово. БДЖ е в технически фалит. Общите задължения към фирми и банки възлизат на 800 милиона лева. Към 1 юни 2011 година БДЖ дължи на "Лукойл Нефтохим" 6,5 милион лева, на "Трансимпекс" - 10 милиона лева, а на различни банки - 560 милиона лева", каза Владимиров.
Запитан дали при това положение се предвиждат инвестиции в нов локомотивен и вагонен парк, Владимиров "прехвърли топката" на финансовото министерство и заяви, че вицепремиерът Симеон Дянков е категоричен, че инвестиции ще се правят едва когато са налице реформи.
Дотогава по родните железни пътища ще се движат локомотиви, чиято средна възраст е между 30 и 40 години, а 1 300-те души в столичното депо ще се опитват да ремонтират частите, защото както се оказва, и в тази посока липсва концепция.