В края на 2007 година е станало ясно, че има пътни съоръжения по магистралите в тежко състояние, но те не са били ремонтирани, вероятно заради липсата на пари.
Този коментар направи изпълнителният директор на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров.
В ефира на БНТ той обясни, че съоръженията - основно мостове, са проектирани в началото на 70-те години и са строени в средата на 70-те и 80-те години, става дума за големите виадукти на магистралите "Тракия" и "Хемус". Това означава, че са проектирани да издържат земетресение с магнитуд 6 по скалата Медведев-Шпонхоер-Карник. "Сега мостовете се оразмеряват за 9-та степен по същата скала", коментира той.
С други думи преди мостовете са били проектирани все едно не са в земетръсна зона, заяви още Лазаров.
Междувременно главният архитект на София Петър Диков коментира пред bTV, че скалата Медведев- Шпонхоер-Карник е много по-важна за строителството. Тя измерва пораженията върху земната повърхност, а не силата на труса в епицентъра. По негови думи земетресението от 22 май е било със сила от около 5,5 по Медведев – Шпонхоер-Карник в Перник, а в София се е усетило от около 4,9-5 пак по същата скала.
Професор Иванчев от Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) от своя страна заяви, че ремонтите са наложителни, но мостовете не са опасни, освен ако не стане катаклизъм – земетресение в Софийския разлом. Той показа състоянието на колоните на най-високия виадукт у нас – по магистрала "Хемус" около Топли дол. Тяхната височина е към 120 метра.
Видимо бетонното покритие е паднало и арматурата се вижда. Именно арматурата е важна и тя трябва да издържи при природен катаклизъм, а защитното покритие на бетона вече не върши своята работа. Армировката вече започва да корозира и при земетресение може да се скъса, коментира още експертът.
В сряда (30 май) стана ясно, че за спешните ремонти на опасните три моста по "Тракия" и "Хемус" ще бъдат отделени 43 млн. лева. Парите са налице – те ще дойдат от заделените преди седмици 85 млн. лева за ремонт на инфраструктура. Някои от проектите, предвидени за ремонт с тези пари, ще бъдат забавени обаче, стана ясно още от изявленията на министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова.
Междувременно преди седмица първият голям мост - над река Струма край село Рибник се срути. За щастие нямаше жертви. На снимката можете да видите щетите от това срутване.
Състоянието на мостовете и съоръженията влезе в дневния ред и на Народното събрание. Депутатите днес (31 май) ще дискутират необходимостта от ремонтно-възстановителни действия на инфраструктурни обекти. Точката беше предложена от председателя на парламента Цецка Цачева.