За щастие, в условията на криза, в която живеем, кражбите на коли намаляват. За сметка на това обаче, се увеличават застрахователните измами на автомобилите.
Това каза главен инспектор Димитър Машов, началник-сектор "Престъпления, свързани с МПС" към СДВР, който разясни в ефира на БНТ как се крадат коли у нас и какви са схемите, по които се извършват злоупотребите.
Схемата за застрахователна измама с коли е следната – купили сте си кола на лизинг, но нямате възможност да изплаща лизинга си, при което започват да ви притискат от лизинговата компания. И така – собственикът изпада в безизходица – отива, продава автомобила – дали в морга, дали на лице, което го изкарва извън страната и впоследствие – го обявява за издирване. Така си получава застраховката, а лизинговата компания също си получава парите и реално губещите остават застрахователните компании.
Машов съобщи, че от миналата година в СДВР е създадена група, която се занимава именно със застрахователните измами, като до момента има 20 образувани производства на граждани, които искат да печелят с подобни схеми.
Той се похвали, че има спад на кражбите - през 2009 г. са били откраднати 2377 автомобила, през 2010 г. – 1670 – т.е., 707 коли по-малко са били откраднати. 2010 спрямо 2011 г. кражбите на коли са 1670 срещу 1433 – около 200 автомобила намаление. А от началото на годината - за 2012 г. са откраднати 70 автомобила по-малко.
Най-рисковите райони в столицата за кражби на коли са крайните квартали - "Люлин", "Младост", "Дружба", има много групи, които идват от провинцията, за да крадат автомобилите – от Перник, от Враца, от Пазарджик - тази група е била неутрализирана. Тези крадци идват в София, крадат колите и си тръгват. Има много пришълци, които се установяват трайно в столицата и са млади момчета и тепърва прохождат в бизнеса за кражби на коли, разказа още Машов.
Той съобщи, че именно те са и най-сериозните банди в краденото на коли – крадците от Перник, от Враца, Елин Пелин. Най-много се крадат BMW, Volkswagen и Audi, тъй като това са най-масовите коли и съответно най-крадените, каза още Машов.
Според него вече е отминала модата за кражби на коли със запален двигател. Машов смята, че тя е актуална, когато е студено - бумът на тези кражби е бил февруари – за 3 месеца са откраднати около 30 автомобила, с оставен ключ на таблото. Той посъветва гражданите да не оставят колата си запалена и с ключ на контакт, докато спират за кратко да си купят нещо набързо.
Запитан какви са методите на кражби, кое е най-модерното, което се използва от крадците в момента, Машов разказа, че това е тирбушонът – устройство, което наподобява тирбушон за отваряне на бутилки, но с това устройство се вади ключалката на автомобила и се отключват колите - съответно - и ги запалват с него. Една такова устройство може да струва 10 хил. лв. за по-скъпите коли, но най-евтини са 500-600 лв.
За нещастие е много лесно да се открадне една кола. Има сайтове, в които легално се продават инструментите за запалване на коли и дори е показано как се пали един автомобил – като по учебник и не трябва кой знае какви умения затова, отбеляза още Машов.
Относно идеята да се криминализира носенето на такива устройства за отключване на коли, Машов каза, че ако това бъде прието, е сигурен, че ще спаднат кражбите на коли. В момента полицията не може да търси отговорност за това, че крадците имат такива устройства в тях.
Главният инспектор разказа още, че старите автокрадци се събират на сбирки, където си показват и обменят опит при краденото на коли.
Попитан каква е съдбата на един откраднат автомобил, той каза, че пътищата са няколко – или в автоморга, където се продава на части, или се продава извън страната, като се пренабиват номерата и така стават автомобили двойници, които се продават после в Арабския свят или Русия. Другите автомобили, пак двойници, остават в страната и се препродават.