Шеста поредна година една от онлайн платформите за пазаруване у нас* прави коледна анкета сред интернет потребителите относно подготовката за празничния сезон и начините за пазаруване на подаръци. Въпреки, че коронавирусът се отрази на планираните годишни разходи и общите спестявания на хората, отново се очакват много подаръци под елхата.
В резултат от пандемията кръгът на хората, които получават подаръци, се стеснява
Като един от най-очевидните ефекти на пандемията, през 2020 г. българите планират да подарят по-малко подаръци за Коледа. В случая с по-далечните роднини, познатите и колегите липсата им се обяснява с географското разстояние и втората вълна на пандемията от COVID-19, тъй като не са сигурни, че ще могат да се срещнат лично по време на празниците. В резултат от това, докато миналата година са подготвяли повече или по-малко изненади за средно 10 души, тази година този списък е ограничен само до най-тесния семеен кръг и близки приятели, т.е. приблизително до 5 души.
Поради стеснения кръг, стойността на подаръците за един човек може значително да се увеличи
Въпреки, че българските потребители се готвят да подарят подаръци на малцина от близките си, това не означава, че за ще похарчат по-малко. Тази година сумата, предвидена за подаръци, ще бъде 369 лева, което е с 19 лева повече от тази за 2019 г. Предвид значителното стесняване на кръга на получаващите подаръци, рязко са се увеличили и разходите за един подарък като достигат до 76 лева.
Решението на тези, които казват, че тази година ще похарчат по-малко за подаръци, е продиктувано от по-благоразумен, пестелив начин на живот поради епидемията (30%) или евентуално поради конкретни финансови затруднения (38%).
През 2020 г. ще бъде отделена по-голяма сума за един подарък, но какъв и как ще бъде избран?
Както и през предходната година, облеклото (48%), продуктите за грижи за красотата и козметиката (38%), играчките (36%) са трите най-популярни категории продукти за подаръци, които българите планират да подарят на техните близки. Закупуване на пътувания и различни билети се планира от далеч по-малко хора в сравнение с 2019 г., което най-вероятно се дължи на програмите и възможностите за пътуване, които са станали несигурни и непредсказуеми вследствие пандемията. Нараства обаче броят на тези, които се готвят да подарят някаква спортна екипировка, която може да се използва вкъщи (24%).
За избора на конкретен продукт като най-важен критерий клиентите посочват
съотношението цена-качество (46%) . Възрастовата група от 18 до 24 години поставя по-голям от средния акцент върху качеството (35%) и по-малък върху цената (13%). Също така, при тях е най-висок делът (7%) на онези, които считат и марката, и престижа на продукта за важни.
Преддверието на коледните промоции и тази година е Черният петък ноември
За коледното пазаруване все още е характерно това, че чрез следене на промоциите потребителите се опитват да уловят най-добрите предложения. Като се има предвид това началото на коледните промоции отново ще бъде дадено с Черния петък (Black Friday), който от своя страна се откъсва все повече и повече от първоначалния си характер и вместо един петък вече е поредица от промоции през целия ноември с няколко пика.
По време на промоциите на Черния петък през ноември мнозина от българите (56%) търсят и стоки за собствена употреба. Търговците също оцениха този двоен ефект, затова промоциите на Черния петък през последните години често дори не са фокусирани върху класическите видове одаръчни стоки.
През 2020 г. разнообразието от хитовите продукти, които ще бъдат предложени по време на Черен петък може да се промени
По време на промоциите на Черния петък през последните години, хитовите продукти обикновено бяха техника, компютърни аксесоари и домакински уреди, които хората купуваха главно за собствена или семейна употреба. Тази година тенденцията може да се промени в известна степен, тъй като търсенето на лаптопи, смарт телевизори и други компютърни аксесоари вече достигна своя връх през пролетта в резултат от пандемията.
По време на първата вълна на коронавируса мнозина принудително направиха по-рано своите покупки, първоначално планирани за по-късен или дори за сегашния период на годината. В допълнение, много покупки от тези категории бяха направени през пролетта.
Независимо от това, "класическите" ще продължат да играят значителна роля и тази година в хитовите и рекламирани на преден план продукти, но несъмнено ще има по-голям акцент върху мобилните телефони от по-нисък и среден клас, играчките и малките и средни домакински уреди.
Общата стойност на планираните онлайн покупки със сигурност ще се увеличи поради засилената нужда от спазване на социална дистанция. Също така, се очаква артикулите с по-ниски цени да бъдат по-изразени сред популярните продукти и така въпреки, че стойността на кошницата като цяло да се понижи спрямо 2019 г., броят на трансакциите по никакъв начин няма да бъде по-малък. Така, че логистиката на пратките и тази година няма да е лесна задача.
В интернет може да се намери всичко, включително събиране на идеи и получаванее на информация за продуктите
Вероятно всеки се е сблъсквал с проблема за избора на подаръците, събирането на идеи и в повечето случаи всеки има свой собствен трик за разрешаване на ситуацията. Една от най-често срещаните практики (66%) на българските интернет потребители е непрекъснато разглеждане на предложенията на онлайн магазините за идеи за подаръци, авсеки трети човек по-скоро пита директно получаващия подаръка за неговото желание, интересното е, че това е по-характерно за жените.
Сайтовете за сравнение на цените могат да улеснят ориентирането сред продуктите и намирането на най-добрите оферти. Затова и при пазаруване за празничния сезон сред инструментите за предварително ориентиране интернет търсачките (65%), като например Google, който се нареждат на първо място, са този вид интернет страници. (59%).
През 2020 г. все повече подаръци ще бъдат купени онлайн
Няма съществена промяна в планирания начин и място за пазаруване. Продължава се тенденцията от предходните години, като и тази повечето потребители (82%) избрат онлайн поръчките и онлайн магазините, допълнително засилено от пандемията. Над половината от интернет потребителите (52%) планират да пазаруват повече онлайн в следствие на пандемията, а 47% планират да посещават по-малко привличащи тълпите молове, за да купят подаръци.
Изборът на конкретен онлайн магазин е дълго обмислен процес. Купувачът взема предвид средно 5 или дори 6 аспекта, когато избира един от многото интернет магазини. Освен цената, сред критериите са и надеждността на търговеца, представянето на продукта по възможно най-подробния начин, ценообразуването на начините за доставка, както и отзивите и опита на предишни купувачи.
Наред с това второто по популярност място за пазаруване продължава да бъде търговския център или т.нар. молове, които се очаква да бъдат посетени от близо половината от потребители. Те са последвани от традиционните и специализираните магазини. Тази година по-малко хора планират да купят подаръци от чужбина, но и в този случай стойността на един подарък ще бъде по-висока, средно за 89,80 лева.
През 2020 г. пазаруването на подаръци онлайн може да бъде по-добро и по-сигурно решение от всякога, но не трябва да се изчаква последния момент.
*Проучването беше извършено от GKI Digital по поръчка на Pazaruvaj.com през октомври 2020 г. Проучването е проведено чрез онлайн събиране на данни, въз основа на извадка от 1000 отговарящи. Поради начина на събиране на данните и достигнатата целева аудитория, проучването представя плановете за празнично пазаруване на активните потребители на интернет. При някои въпроси, отговарящите имаха възможност да изберат едновременно няколко опции.