Българските деца изостават в развитието си

Те срещат затруднения при психичните, двигателните и говорните процеси

по статията работи: Теодора Кокаланова | 04.02.2014 | 10:07
Българските деца изостават в развитието си
Областна администрация - Русе

Все повече зачестяват проблемите на малчуганите при психичните, двигателните и говорните процеси, съобщават специалисти от логопедични центрове в Русе. Родителите трябва да знаят, че за да започнат езиково-говорна терапия при едно дете, то трябва да има навършени поне 4 години.

Според специалистите, ако до една годинка детето има проблеми с храненето, означава, че има вероятност това да се отрази и на говоренето.

Обикновено тези нарушения са свързани с работата на езика, устните и преглъщането, което пък от своя страна се отразява на говоренето", отбелязва логопедът Светлана Стефанова.

Проблем е, ако на 2 години детето използва само ограничен брой думи и не ги свързва в изречения или речта му е неразбираема. Това е сигнал, че трябва да се направи консултация със специалист, посочи тя.

Необходимо е и непрекъснато общуване дете-родител, което често се пренебрегва. Ако едно дете не говори правилно, причините могат да бъдат най-различни - от стресова ситуация у дома, в яслата или в градината, до това, че има проблеми със слуха, коментира Стефанова.

В други ситуации, когато децата разбират всичко, но не могат да произнесат и една дума, показва, че нарушенията може да са свързани с централната нервна система. Най-притеснителен се оказва фактът, че повечето от подрастващите нямат уточнена диагноза.

Според Стефанова от решаващо значение е да се установят проблемите в съвсем ранна детска възраст, за да се предложи адекватна помощ на детето и семейството.

Когато обаче проблемът е сложен за разрешаване се използват специфични методи. Сензорно-интегративните дисфункции включват работа със средства, които да стимулират едновременно тактилно, зрително и слухово детето, отбелязва БТА.

При някои от хлапетата се наблюдава проблеми със словореда. Успешен начин на лечение при тях е използването на картинен материал и подреждането на изображения. Децата трябва да гледат и посочват в правилния ред картинките, за да изговарят изречението."При по-малките деца се използват повече игрови методи, за да може те да бъдат включени в работата и да им бъде привлечено вниманието", допълни Стефанова.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


12 Лили Добромирова 04.02.2014 | 15:07
Наистина трябва от малки да им се следят двигателни функции, дали се развиват добре, ако нещо не е наред да се вземат мерки навреме. Не оставайте децата си сами да се развиват.
11 Дивна Селчева 04.02.2014 | 14:45
Даммм, отново стигаме до родителския надзор и грижа за собственото му дете. Това са много важни неща, които трябва да се следят от малки, а не после когато вече ще е късно да се лекуват.
10 Victoria Peshev 04.02.2014 | 13:32
Според мен това е следствие и на по-малкото внимание, което родителите обръщат на децата си, за да се развива правилно едно дете, то трябва да получава внимание, да му се говори, да се занимава със занимателин игри, да го стимулираме да се движи и прочие... Не просто хвърляш го пред телевизора, после на ясла и айде държавата ти е виновна за всимко.
9 Marti Aleksieva 04.02.2014 | 12:43
Много лошо, винаги трябва да се обръща много голямо внимание при развитието на малките деца, за да не стане късно за решаването на някой проблем.
8 dancho danchev 04.02.2014 | 12:15
Това звучи тревожно, не бива да се подценя такъв проблем и трябва да се търси решение на време,има проблеми с говора при децата трябва да се търси консултация със специалист.
7 gergana dimova 04.02.2014 | 12:04
Съгласна съм с теб. Аз например имах проблем с детето ми, започна да говори добре, но в един момент усетих, че започна да заеква. Не чаках дълго време и направих консултация със специалист оказа се, че при нея мисълта изпреварва думите и в стремежа си да каже всичко, което мисли започва да заеква. Така че, децата са различни и не винаги става въпрос за сериозен проблем с говора.
6 Krum Palov 04.02.2014 | 10:30
според мен ако до 3г не личи че има наченки да говори е проблем, проблем е и ако на 6-7г. говори като дете на 4г.,защото много родители смятат,че ще го израстат.
5 Пламена Христова 04.02.2014 | 10:29
Именно и аз това се мъчех да и обясня, децата ни не се раждат глупави, просто им трябва много малко помощ, за да се научат и да запомнят всичко както трябва. Много пъти съм си правила експерименти и нарочно съм казвала по няколко думи и съм показвала на моето дете, за да разбера как ще реагира. Той дори не се нуждае да му се повтори, повечето от думите ги запомня от първият път и ги казва или показва картинките, които са свързани с тези дума. Децата са много различни и дори повечето от днешните малчугани не се вълнуват толкова много от детските играчки, колкото от компютъра или телефона, винаги е било много голям интерес да се види как работи или да се пусне. Относно говоренето, да много е важно, дори и на някой да им се струва смешно, ако детето не разбира толкова много пак е много важно да му говорите, първо за да се научи и то, за да разбира и разпознава света около него, а и както е написано в статията, за да се установи има ли някакви проблеми. Всяко едно поколение от деца е много по-различно от всички преди, новото по-бързо развиващо се от предишното.
4 Ruslana Hristova 04.02.2014 | 10:24
ужас, моето дете имаше проблеми с говора, бях решила ако до 3г не проговори вече да търся специалист, когато тръгна на ясла на 2,5г. "говореше" като 8 месечно бебе, след няколко месеца говореше с изречения, имаше проблеми,разбира се с говора до по-късно...но бързо навакса и вече по нищо не отстъпва на по-рано проговорилите ;)
3 Пламена Христова 04.02.2014 | 10:20
"Проблем е, ако на 2 години детето използва само ограничен брой думи и не ги свързва в изречения или речта му е неразбираема. Това е сигнал, че трябва да се направи консултация със специалист, посочи тя" Не всички деца започват да говорят толкова рано изречения и думите им да се разбират. Не плашете така родителите, моето започна след двете години да говори, дори и е момента някой думи не му се разбират и не може да ги казва както трябва, но прави изречения и повтаря. Съжалявам за дечицата с проблеми, но трябва по този начин да се говори и да се всява паника сред родителите, да разбирам ли, че по тези признаци и моето има проблеми? Така излиза. За всичко друго съм съгласна, че трябва да се обърне внимание.
2 Viktor Ivanov 04.02.2014 | 10:14
На малките деца трябва много да им се говори, само така детето ще се научи да изговаря правилно думите и ще се обогати речниковия му състав. Днешните деца са природно интелигентни, но и ние трябва да им помогнем в развитието. Казват, че мозъкът на детето е като една бяла дъска, каквото напишеш на нея това ще остане.
1 трендафил въжарски 04.02.2014 | 10:09
явно образованието ни не е в ред

ТВ програма

Кино

  • Сега Денят започва с Георги Любенов
  • 11:00 Туризъм.бг
  • 11:30 Опитай света... с Ханес
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:30 Бразди
  • 13:15 Иде нашенската музика
  • 14:15 Чешити
  • 14:30 Религията днес
  • Сега ПРЕМИЕРА: "DC Лигата на...
  • 09:00 "Тази събота и неделя" - уикенд...
  • 11:00 "Вкусът на България" - кулинарно...
  • 11:30 "Светът на здравето" - здравно...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 ПРЕМИЕРА: "Случаят с коледния...
  • 14:15 "Страхотна коледна ваканция" -...
  • 16:00 "COOLt" - лайфстайл предаване с...
  • Сега "Събуди се" - предаване
  • 11:00 "Съдебен спор" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Купихме си зоопарк" - с уч. на Мат...
  • 15:00 "Огледалце, огледалце" - с уч. на...
  • 17:00 "Сам вкъщи 5: Коледен обир" - с уч....
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 19:20 Темата на NOVA
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.