Скоростта, която ще развиват влаковете след модернизация и рехабилитация на железопътната инфраструктура, ще бъде 160-200 км/ч. Това каза министърът на транспорта Ивайло Московски по време на представянето на анализ на процедурите за предоставяне на финансова помощ по оперативните програми, съфинансирани от ЕС и Кохезионните фондове. Той посочи, че много скоро ше бъде усетен положителният ефект от този транспорт.
"Успяхме да го постигнем това след тежки проговори с ЕК. Те позволиха БДЖ "Пътнически превози” да стане бенефициент по ОП "Транспорт” в този програмен период в частта техническа помощ, където да се подготви стратегия, тръжна процедура и дори, ако е възможно, да я направим до 2014 г., за закупуване на нов модерен подвижен състав в БДЖ в частта пътнически превози, където след 2014 г. ще може да се усети и ефектът от новите влакове", посочи министър Московски.
Целта е да се опитаме да постигнем балансирано развитие на цялата транспортна инфраструктура, коментира още той.
Московски е оптимист по отношение на развитието на ОП "Транспорт". Той е убеден, че оперативната програма ще приключи с едни добри резултати.
Успяхме да спестим голям обем ресурс европейски средства благодарение на това, че успяхме да договорим с Брюксел прилагането на една от мерките, които гарантират успех - т.нар. "овърбукинг", поясни Московски.
При тази процедура, ако един проект има проблеми, бави се и става рисков, моментално се замества с няколко алтернативи и се дава приоритет на най-завършения.
Транспортният министър обясни, че такъв рисков проект вече ни се е случвал и то по ОП "Транспорт" при съвместен проект с Румъния за подобряване на навигацията в участъка Батим – Белене.
След като този проект се е оказал рисков успяхме да спасим средствата, като те бяха преразпределени в други приоритетни оси, заяви министърът на транспорта.
Напредъкът в договарянето и плащането по оперативните програми е добър сигнал, но това не е достатъчно, подчерта министърът по европейските въпроси Томислав Дончев.
Той обясни, че голяма част от проектите не се осъществяват пряко от финансиращия орган, т.е. от съответното министерство. Те се изпълняват от съответната институция - бенефициент, т.е. този, който получава парите и осъществява инвестицията.
Според Дончев е изключително важно, как тече общуването между звената в процеса, за да може парите да бъдат разходвани там, където има най-голяма нужда от тях.
Дадохме повече време за подготовка на проекти и създадохме възможност бенефициентите да бъдат в по-голяма степен овластени и да имат повече права, припомни Дончев.
Той даде пример с правото на възражение, когато има несъгласие с работата на оценителната комисия.
Овластяването на бенефициентите не е само в посока на по-висока моралност или демократичност, важното е, че това е уникален шанс за саморегулация на системата, коментира министърът по европейските въпроси.
"Ако някой някъде е нарушил правата на този, който подготвя проект, системата трябва да дава шанс той да си търси правата", подчерта още той.
В момента тече подготовката за Оперативните програми за следващия програмен период.