Родителите ще могат да дават децата си на детска градина и само за няколко часа на ден. Това е един от новите моменти в проекта за новия стандарт за предучилищното образование, подготвен от Министерството на образованието и науката (МОН). Една от основните идеи, която предстои да бъде разгледана и евентуално приета, е въвеждането на 4 вида организация на предучилищното образование за децата. Освен наличните в момента целодневни и полудневни детски градини, вече ще има варианти и за почасови или самостоятелна. Така всеки родител ще може да избира как да се възпитава и обучава детето му преди да тръгне на училище.
При почасовата организация майките и бащите ще избират график, по който отрочето им ще посещава детската градина. Детето ще бъде при връстниците си между 3 и 5 часа на ден, а кога точно ще отива и кога ще се тръгва за вкъщи ще решават родителите, обясни Ваня Трайкова, експерт в дирекция "Образователни програми и образователно съдържание" към МОН.
Те ще могат да решат и дали да не се заемат сами с отглеждането, възпитанието и образованието на малчуганите или пък, че с това ще се заемат бабите, дядовците или детегледачки. При това положение обаче те ще трябва да докажат, че могат да гарантират развитието на детето, което то би получило в детската градина. За целта ще трябва да се представи програма, съобразена с възрастта, потребностите и интересите на детето, която да гарантира постигането на заложените в закона цели за предучилищното и училищното образование. При самостоятелната организация родителите трябва да гарантират развитието на децата, когато решат да ги обучават извън детската градина. Това включва подходяща средата за тяхното здраве – физическо и психическо, както и гаранция, че им е осигурена среда за учене чрез игра. Дали са налице подходящи условия, ще преценява комисия от регионалното управление по образование, в която ще има и представител на службите за социално подпомагане. Очакванията на МОН обаче са, че родителите на не повече от 0.5% от децата ще изберат самостоятелната форма.
Ако родителите преценят, че децата им ще ходят на стандартните целодневна и полудневна детска градина, те също ще могат да разчитат на определени стандартни, които ще се спазват от ОДЗ-то. Целодневната организация ще продължава не повече от 10 часа, а полудневната ще е в рамките на 6 часа. При първия вариант на детето ще се осигуряват три хранения и сън, а при втория - едно хранене и почивка.
Играта в детските градини става основно средство за постигане на умения и знания според новия стандарт. Новата концепция за предучилищно образование отдава й отдава първостепенна роля и последователно говори за учене чрез игра. Т.е. играта не е цел на ученето, а средство, чрез което може да се учи. Това означава чрез играчките и игрите детето да придобива начални познания за броя на предмети, за характеристиките на обекти и т.н. Например в направлението математиката чрез игрите децата на 3 години ще се научат да различават "малко" и "много", а на 5 години вече трябва да могат свободно да броят, обясни зам.-министърът на образованието Диян Стаматов. Освен математика, според новия стандарт за детските градини ще се набляга на изграждането на познания у децата и в още няколко направление – Български език и литература, Околен свят, Музика, Изобразително изкуство, Конструиране и технологии и Физическа култура. Всички те кореспондират с предметите, които се изучават в първи клас и така детските градини ще подготвят децата за училище. Стандартът задава и минималния брой занимания по всяка дисциплина седмично.
Учебното време, според стандарта за предучилищно образование, е между 15 септември и 31 май. През останалото време децата могат да посещават детска градина, но само за игра и отглеждане. Постъпването в детска градина е задължително, когато детето е навършило 5 години. Важен момент в проекта за стандарт е това, че се дава пълна свобода на всяка една детска градина, подчерта Стаматов. Всяка градина има пълна автономия по отношение на организацията, стратегията за работа, разпределението на учебното време, избора на познавателни книжки.