Готов е идейният проект за модерен интрамодален терминал във Варна, съобщи транспортният министър Данаил Папазов. Мегапроектът предвижда изграждането на терминала в района на Максуда и ще кандидатства за реализация в предвидения в бюджета за следващата година Фонд за важни инфраструктурни проекти за различните райони.
Новият интрамодален терминал ще разполага с два специализирани терминала за зърно и за контейнери с пристан за "Ро-ро кораби", един терминал за товарене на олио, модерна товарна гара, както и пътническа гара, и два големи силозни центъра.
Проектът предвижда също преместване на мола от 6-то до 10-то място на старото пристанище на Варна-Изток и освобождаване на цялата територия около морската гара за атрактивната част на Варна, която предвижда общоустройствен план за града.
Строителството на терминала се извършва поетапно, като ще започне с кейовата стена, като най-бързо обоснован обект за получаване на строително разпределение, обясни министър Папазов.
Заданието за проекта до една седмица ще бъде внесено в Министерство на финансите от страна на транспортното ведомство, с което ще се кандидатства за пари за реалния проект. Той е много важен не само за Варна, но и за цялата транспортна система на България, посочи Папазов.
Ще предоставим реален план за нещо модерно и поетапно, което ще направим, защото във Варна сме се наслушали много за преместване на пристанище Варна-Изток, допълни той.
За проекта за пари от Фонда за важни инфраструктурни проекти ще кандидатства както Национална компания пътна инфраструктура и пристанище Варна, така и държавното предприятие Пристанищна инфраструктура. Сумата няма да е достатъчна, но има много варианти за финансиране, обясни транспортният министър.
Той посочи, че тази година, пристанище Варна ще отбележи абсолютен рекорд за всички времена и ще надвиши товари от 10 млн. В БДЖ возим дневно по 30 хил. тона, което е увеличение с 50 на сто и в края на годината ще бъде на нула, посочи министърът.
Ръководството на пристанище Варна е подписало вече договора по проекта Южен поток и ако изпъни качествено цялата дейност ще постигне приходи от 30 млн. евро, каза Папазов. Товари по Южен поток ще има достатъчно и за пристанище Бургас, както и за БДЖ, допълни още той.