Въпросите, свързани с граматиката на днешното външно оценяване след 7 клас, се оказаха по-трудни за учениците, отколкото текстът, който трябваше да преразкажат по литература. Темата, по която трябваше да напишат преразказ в сегашно време от неизвестен автор, беше "Бабата, която хранеше котките" от произведение на Деян Енев.
Седмокласниците, явили се на днешното външно оценяване, не са изучавали в училище нищо от този автор. Учениците имаха два часа и половина на разположение, за да попълнят въпросите, свързани с граматиката по български език и да напишат преразказ по темата "Бабата, която хранеше котките".
Седмокласникът Иван Райчинов дори сподели пред iNews част от сюжетната си линия в преразказа. Той разказа, че е написал, как една баба храни котки в парка на червена пейка, построена от нейния внук. В близост имало дърво, което също било боядисано в червено от предполагаемия внук, и той постоянно питал баба си каква птичка ще се засели на него. По-нататък ученикът остави ние да развихрим въображението си. Иван каза, че е бил подготвен по-добре по български език, затова и тази част от изпита му се е сторила по-лесна от литературата.
Литературният въпрос беше по-лесен от тези по български език, коментира пред iNews ученикът Христо Янков. Той заяви, че се е опитал максимално да се съсредоточи в текста за преразказване и затова е успял да го напише добре.
"За мен не беше много труден, имаше деликатни неща, но като цяло не ме затрудни", коментира темата за преразказ седмокласникът Мартин Борисов. На него пък му се е сторил по-лесен текста, защото е трябвало да се преразказва в сегашно време. Мартин обясни, че граматиката също не го е затруднила много. Тя се е състояла от 18 тестови въпроса и 7 отворени.
С резултатите от външното оценяване Мартин смята да кандидатства в Търговско-банковата гимназия. Съученикът му Александър Илиев също се е насочил към Търговско-банковата гимназия. Той сподели пред iNews, че текстът се е преразказвал лесно и бързо.
"Граматиката ме затрудни повече, а с литературните въпроси се справям добре", заяви Андрей Иванов на излизане от изпита. Според него най-трудни по български език са били подчинените и смесените изречения. За изпита след седми клас Андрей е учил почти всеки ден, за да се подготви добре. Неговата подготовка е самостоятелна, най-вече с помощта на родителите му и материала от учебниците в училище. Неговата амбиция е да кандидатства в езикова гимназия.
Седмокласничката Десислава Динева пък иска да учи физика в следващия етап от образованието си, но въпреки афинитета ѝ към точната наука българският език и литературата не са я затруднили изобщо. Тя каза пред iNews, че нито при граматиката, нито при преразказа е срещнала трудности, а подготовката ѝ се крепи изцяло на материала, изучаван в училище.
Камелия Костадинова не бе на същото мнение на излизане от изпита. Тя също се е затруднила повече на въпросите, свързани с граматиката и подчерта като особено трудни наклоненията и видовете изречения. И според нея преразказът е бил лесен, а темата интересна. Камелия се е готвила през цялата година от учебния материал и е посещавала редовно частни уроци.
"Литературната част бе по-лесна от българския език. Граматиката беше по-гадна", заяви Димана Тодорова. Нейната съученичка Александра Христова бе на същото мнение за трудността на въпросите и двата модула на изпита.