Грижи ли се проектозаконът за образованието за децата с увреждания?

...и гарантирана ли е помощта за децата със СОП?

по статията работи: Елена Коцева | 01.03.2012 | 13:21

Невидимите деца – това прозвище доби популярност, след като няколко чуждестранни журналисти направиха разследвания за българските деца с увреждания "скрити" в домовете за сираци.

Самите деца обаче не са невидими, а проблемът е в това доколко ние, останалите ги виждаме. Има разлика между това да гледаш и да виждаш – констатация, направена в художествена форма още от Иван Вазов, в края на по-миналия век.

И въпреки че не може да се отрече, че в последните няколко години се направиха редица полезни стъпки към това, деца с увреждания и със специални образователни потребности да бъдат изведени както от домовете за сираци, така и от тесния кръг на семейството, по пътя до крайната цел – реална интеграция и в обществото – има още много крачки.

Предложеният от Министерството на образованието законопроект за предучилищното и училищното образование предизвика редица реакции. Във всяко едно отношение появата на нов закон след близо 20 години отлагане е положителна стъпка и заслужава своето одобрение.

Чуха се обаче редица гласове с искане за удължаване на срока за общественото обсъждане и корекции в предложените от министерството текстове.

Но на кръглата маса по темата, организирана в Народното събрание, между благодарностите и похвалите не остана време да се чуят някои притеснения, както и да се дадат отговори на въпроси, които вълнуват сериозно родители и близки на деца с увреждания.

И за да бъдем по-конкретни - става въпрос за деца с аутизъм, с хиперкинетично разстройство, епилепсия, с леки и средни умствени увреждания, деца с говорни, зрителни или слухови увреждания и дефекти, с комуникационни затруднения.

Според проектозакона се цели децентрализация на ресурсното подпомагане, като то се прехвърля като дейност към новосъздаващи се центрове за личностно развитие.

Така с влизането в сила на новия закон съществуващите вече близо 6 години ресурсни центрове ще бъдат закрити или преструктурирани. В тези центрове по области и общини работят ресурсни учители, психолози, логопеди, слуховоречеви рехабилитатори с деца, които имат нужда от допълнителна помощ, за да преодолеят трудността да се включат в обществото и за да развият своя потенциал. 

Ресурсните центрове до този момент са били на централизирано държавно финансиране и по области са функционирали като второстепенни разпоредители на държавни средства.

Предложеното обаче от Министерството на образованието и науката предизвиква редица опасения, преди всичко на родители и особено такива, които са от малки населени места и разчитат на подкрепата, оказвана на децата им от специалистите от ресурсните центрове.

Недоумение поражда самият факт, че държавата се опитва в момент да промени нещо, което работи и което е доказало, че работи в последните години. Това е първото изречение на Биляна Петкова, студент V-ти курс в юридическия факултет на СУ и която се решава да говори и да настоява и пред институции за правото на децата с увреждания на гарантиран достъп до качествена и адекватна грижа. Познава тематиката и сферата, тъй като има близки и приятели, клиенти на ресурсни центрове. Биляна Петкова беше един от онези български граждани, които се опитаха да влязат и да присъстват на дискусията в Народното събрание, но не бяха допуснати с аргумент – сложната система на регистрация и липсата на официална покана от институцията организатор.

Биляна Петкова, както и iNews, прочете обаче проектозакона от гледна точка именно на центровете на личностно развитие и задачата им да поемат работата на ресурсните такива в момента.

На първо място прави впечатление фактът, че т.нар "центрове за личностно развитие" се прехвърлят като отговорност за разкриването им на местни власти. Центровете за личностно развитие ще се разкриват като институция в системата на предучилищното и училищното образование.

Така на практика откриването и съответно поддръжката на тези центрове е оставено на решението на кметовете и общинските съветници, посочва Биляна Петкова. Според нея основният проблем ще дойде тук заради финансирането – по-малките и по-бедните общини или действително няма да имат средства, или е много вероятно да си ги спестят заради други нужди.

Така обаче децата с увреждания, особено тези в провинциалните градове, отново ще се окажат без подкрепа и без специализирана и качествена помощ. Особено при положение, че в проектозакона разкриването на такива центрове е само пожелателно, но не и задължително. "Никъде не е записано като задължение на кметовете да разкрият такъв център и той остава като пожелание - при нужда и възможност", казва Петкова.

Към момента обаче коментар по този казус от Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) не може да бъде намерен, тъй като представителите на организацията са на национална среща.

За това ресурсните центрове да останат специализирани обслужващи звена към МОМН настояват и от НАРУ – Националната асоциация на ресурсните учители.

"В много общини, извън областния град, на практика единствено специалистите от ресурсните центрове посещават училището и детската градина и подкрепят децата с различни проблеми в обучението. В много населени места липсват въобще специалисти, свързани със специалните образователни потребности", се посочва в писмо от регионалната секция на НАРУ- Враца.

Биляна Петкова подчертава изрично обаче член 190, ал. 2, която дава възможност да се събират такси от родителите за дейностите в Центровете за личностно развитие – така не само образованието и услугата на специалистите могат да станат платени, и то - според Закона за местните данъци и такси. Остава съмнението, че родители могат да бъдат принудени да плащат както такса за народни танци, така и за това психолог да работи с едно дете с аутизъм, например, или за помощта на логопеда.

Още въпроси изникват при прочит на проектозакона по отношение на специфичните услуги, които ще се предлагат в Центровете за личностно развитие. Според чл. 186 тези центрове ще осъществяват допълнителна подкрепа за личностно развитие, която включва както работа с деца със специфични образователни потребности (СОП), деца с хронични заболявания, с деца в риск, но и с деца с изявени дарби.

Освен това тези центрове трябва да консултират кариерно всички ученици и да доразвиват техните индивидуални способности, както и да подпомагат и техните родители. На първо място всички тези изброени по-горе дейности са изключително специфични, а на куп - с много широк обхват. За тях се изискват различни знания и квалификация, а оттам и широк кръг от специалисти.

Широкият обхват на определението на Център за личностно развитие  дава възможност на местните власти да разкрият такъв център само проформа – като включат в него дейности, които да са насочени към здравите деца, а децата със СОП отново да бъдат забравени и отритнати. "Нищо не пречи те да си направят такъв център с кръжок по рисуване и народни танци и с това да приключат", посочва Биляна Петкова и допълва, че това е лесният вариант, този, който спестява средства.

Но след като не е записано като изрично задължение грижата и подкрепа за децата с увреждания, може да се очаква да се направи именно това. Петкова изрично посочва обаче, че специалната грижа за децата и хората с увреждания е записана и в Конституцията на България (чл. 51, ал. 3) и може, при лошо стечение на обстоятелствата, засегнатите родители да атакуват по съдебен път новия закон 

Изключително положителна стъпка е предвиждането деца със СОП да бъдат приемани в нормалните класове. Като проблем в предлаганите текстове от МОНМ обаче и от Националния съвет за интеграция на хората с увреждания алармираха, че има и опасност от нова сегрегация, тъй като законът дава възможност за "обособяване в отделна група". Реално с това обособяване законът създава предпоставки за формиране на помощно училище в масовото, добавят и като аргумент на исканията си за промяна на определени текстове от НАРУ.

Остава също така неясно взимането на клас и на образователна степен как ще става за децата със СОП, както и как ще се явяват на държавни зрелостни изпити, за да могат да вземат свидетелство за образование.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


8 daniel stoineff 12.03.2012 | 17:28
Браво най - после, се обърна внимание на децата с увреждания: http://stoineff.blog.bg/politika/2012/03/12/otvoreno-pismo-do-g-ja-milena-damianova.918952
7 Mariq dimitrova 02.03.2012 | 16:28
http://www.peticiq.com/signatures/zapazvane_statuta_na_resursnite_centrove/ - ето Ви петиция! борете се и победете ! успех!
6 Mariq dimitrova 02.03.2012 | 16:00
направете си електронна петиция- вече има такива за МГ, МГ и НГХННИ, за детските к-кси! нека се обединим всички да си остане статута на тези ресурсни центрове и грижите за тях от стрна на ДЪРЖАВАТА!!!
5 maria stamatova 01.03.2012 | 20:44
Много жална е тази с тези деца! Тези от тях, които имат свестни родители, все пак са по-добре. На много от тях са в семейства, в които изобщо не се грижат, да не казвам нещо повече. Добре е, че се поставя все пак този въпрос, колкото може, да се помогне.
4 Simo Ludiq 01.03.2012 | 14:36
Това е много трудно...
3 Koko Taysana 01.03.2012 | 14:30
Според мен тези деца са най-ощетени!
2 троян кръстев 01.03.2012 | 14:07
за целта трябва манталитета да си променим, ние да ги допуснем и да допуснем да станат част от обществото, а не да ги изолираме
1 Марияна Петрова 01.03.2012 | 13:25
Отвсякъде животът ги мачка тия хора, даже не могат да си направят нормален център за личностно развитие, камо ли да ги приемат в нормални класове.

ТВ програма

Кино

  • Сега Библиотеката
  • 08:00 Денят започва с Георги Любенов
  • 11:00 Туризъм.бг
  • 11:30 Опитай света... с Ханес
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:30 Бразди
  • 13:15 Иде нашенската музика
  • 14:15 Чешити
  • Сега "Тази събота и неделя" - уикенд...
  • 11:00 "Вкусът на България" - кулинарно...
  • 11:30 "Светът на здравето" - здравно...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Загадки за начинаещи" - мистъри,...
  • 14:20 "Послушай сърцето" - романтичен...
  • 16:00 "COOLt" - лайфстайл предаване с...
  • 17:00 "Животът по действителен случай" -...
  • Сега "Събуди се" - предаване
  • 11:00 "Съдебен спор" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 Темата на NOVA
  • 13:00 "Семейство Адамс" - анимация
  • 14:50 "Пак ли ти?" - с уч. на Кристен...
  • 17:00 "Съдби на кръстопът" - предаване на...
  • 18:00 "Ничия земя" - предаване
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.