Доклад на Европейската комисия за образованието у нас отново не ласкав. Според данните, делът на пълнолетните българи, които продължават обучението си, е най-нисък в Европа.
Данните сочат, че достъпът на деца в неравностойно положение в училищата е едно от най-големите предизвикателства пред страната ни.
Най-засегнати са ромските деца в ранна детска възраст - почти една четвърт от тях на възраст 7-15 години не са обхванати от образователната система. Докладът на ЕК показва, че само около 42% от децата от ромски произход на възраст от 4 до 7 години са записани на детска градина или на предучилищна.
Посочва се още, че българското училищно и предучилищно образование има спешна нужда от реформа. Сред причините за това според комисията са ниското качество на училищното образование, измерена чрез международни изследвания като PISA и PIRLS, които показват:
Какви са постиженията на българските ученици в сравнение с учениците от други държави?
Доколко реалните резултати отговарят на обществените очаквания към образователната политика в България?
Доколко образованието в България подготвя българските ученици за пълноценно участие в обществения живот?
Докладът посочва още необходимостта да се осигури равен достъп до образование за всички деца в България, както и високият процент на отпадащи от системата ученици.
България отбелязва напредък в резултатите, отчитащи основните умения, придобити чрез образователната система, но е необходимо да подобри допълнително качеството на системата на училищното и висшето образование, за да отговори на нуждите на пазара на труда, казва се още в доклада.
Европейската комисия не пести и критики към качеството на професионалното образование у нас като недостатъчно качествено.
Европейската комисия определя образователната структура у нас като неадекватна, учебните програми като остарели, а учебниците - с незадоволително качество. 20% от учителите в България смятат, че тяхната професия е ценена в обществото, показват още данните на комисията.
В общ план обзорът на ЕС на образованието и обучението за 2015 г. показва, че по-голям брой държави са достигнали своите цели за увеличаване на броя на учещите, завършващи по-високи нива на образование, както и целите за свеждане до минимум на броя на преждевременно напускащите училище.
Обзорът показва, че при 15-годишните с нисък социално-икономически статус вероятността да не придобият основни умения, като езикова и математическа грамотност, е пет пъти по-голяма в сравнение с връстниците им от по-заможните социални слоеве.