ЕК разследва преструктурирането на БДЖ

Комисията се съмнява в жизнеспособността на плановете за оздравяване на компанията

по статията работи: Деляна Петкова | 09.11.2011 | 14:00

Европейската комисия (ЕК) съобщи за началото на задълбочено разследване на плановете за отпускане на помощ за преструктуриране на БДЖ, става ясно от съобщение на комисията.

От ЕК имат съмнения дали приетият план е подходящ и дали ще може да възстанови дългосрочната жизнеспособност на дружеството. Според чиновниците в програмата за държавната железница не се съдържат достатъчно мерки за гарантиране на собствения принос на дружеството към разходите за преструктуриране и мерки за компенсиране на нарушаването на конкуренцията.  

Стартиралата процедура за задълбочено разследване дава възможност на заинтересованите страни да изпратят своите мнения по засегнатите проблеми. От ЕК допълват, че проверката реално не е означава, че плановете за компанията ще бъдат отхвърлени.

През май 2011 година България уведоми Комисията за своите планове за увеличение на капитала на БДЖ в размер на 550 млн. лева (около 278 млн. евро). Това трябва да стане чрез предоставяне на шест транша през периода 2011—2016 г. Тази мярка имаше за цел да подпомогне преструктурирането на дружеството, което от няколко години е в затруднено финансово положение. 

Увеличаването на капитала щеше да помогне да бъдат изплатени някои от задълженията на холдинга. Според представения от България план се очаква през 2012 г. да се възобнови жизнеспособността на дружеството чрез увеличаване на капитала, въвеждане на мерки за намаляване на разходите, продажба или бракуване на част на подвижния състав, както и съкращаване на работната ръка.

БДЖ предоставя услуги както за превоз на товари, така и за международен пътнически железопътен превоз. Дружеството осигурява 80% от вътрешния товарен транспорт и 100% от превоза на пътници, допълват от ЕК.

В края на миналата година Комисията временно одобри публично финансиране в размер на 249 млн. лева или приблизително 128 млн. евро за дружеството. Внезапното закриване на БДЖ би предизвикало големи смущения, както и за да даде възможност на България да представи план за преструктуриране, гарантиращ неговата бъдеща жизнеспособност и други ключови аспекти. Помощта обаче не бе предоставена.

Комисията има редица съмнения по отношение на плана за преструктуриране, представен през май, включително относно жизнеспособността, тъй като в плана липсват няколко елемента от съществено значение, като например дали дружеството действително ще бъде жизнеспособно, ако съдържащите се прогнози по отношение на приходите се окажат прекалено оптимистични.

Освен това България не е предоставила доказателства, че приватизацията на дъщерното дружество на БДЖ за товарни превози ще бъде достатъчна, за да компенсира нарушаването на конкуренцията, или че това ще представлява подходящ принос на дружеството към разходите за преструктурирането му, тъй като сроковете и резултатите са несигурни.

Отписването от държавата на дълговете, натрупани от БДЖ преди присъединяването на България към ЕС през януари 2007 г., може да е съвместимо с правилата на ЕС относно държавната помощ съгласно раздел 4 от Насоките на ЕС за държавните помощи за железопътния транспорт.

До момента обаче България не е предоставила необходимите пояснения, позволяващи извършването на подходяща оценка.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


7 Илиян Илиев 09.11.2011 | 16:42
Borislav, разбира се, че е така! Две мнения няма по въпроса, а щом ще има и проверка по случая, значи работата е много мътна. Не може да ни се има доверие и това си е. Тия в ЕС сигурно вече са дигнали ръце от нас.
6 Borislav Bonev 09.11.2011 | 16:33
Казвате, че може да излезе сега ситуация, в която чрез БДЖ да се източват европейски средства. Щом ще има такова разследване. На първо място трябва да се оправи проблема със загубите на железниците, а после да се мисли за всичко останало.
5 Станимира Стоева 09.11.2011 | 15:26
Тя въобще България предоставила ли е нещо вярно и истинско, че вече стана голяма каша с това БДЖ? За съжаление стана факт, че у нас, големите държавни предприятия биват затваряни и унищожавани или оставени да работят почти наполовина от потенциала си, както е с БДЖ и както е и с АЕЦ Козлодуй. Това е резултат от некомпетентността на правителството, което ни управлява, а и не само на сегашното. Цяла поредица е! И продължаваме в същия дух, като явно единствено и само ще разчитаме на подеяната от ЕС, които не нищо повече от ПОМОЩ, но не цяла нова икономика..
4 Илиян Илиев 09.11.2011 | 15:02
V D, не говориш сериозно, нали? Нали не мислиш, че ЕС ще направи разследване и няма да открият нередности! Нали точно те дават парите, който трябва да спасят железницата. Ще ти дам пример: ти би ли дала 50 лева назаем на алкохолик, за който си сигурна, че ще изпие парите след като ги вземе?
3 V D 09.11.2011 | 14:56
Според мен нищо няма да разкрият или поне ние няма да разберем. Ще прикрият голяма част от нередностите и на нас ще ни поднесат някакви лъжи, колкото да ни замажат очите, както между другото стана и с приватизацията на "Булгартабак".
2 Илиян Илиев 09.11.2011 | 14:20
Така само се увеличава агонията на железницата! Лошото е, че пак някой друг трябва да идва и да ни оправя бакиите. Дано покрай тези разследвания се разминат стачките, които са предвидени
1 Георги Петров 09.11.2011 | 14:04
Сега вече ще лъсне цялата истина за БДЖ, защото ЕК въобще не се поплюват и изкарват всички кирливи ризи на замесените в някоя афера, а повярвайте ми в железниците има хора, които хранят цели семейства с такива схеми.

ТВ програма

Кино

  • Сега Денят започва сутрешен блок с...
  • 09:20 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 11:00 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:25 Новини на турски език
  • 12:30 Светът на жестовете
  • 12:45 Телепазарен прозорец
  • 13:00 Последният печели...
  • Сега "Тази сутрин" - сутрешен блок с...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците" - комедийно шоу /п./
  • 13:30 "Присъда" - сериал, с.2, еп.39 /п./
  • 15:00 Премиера: "Плен" - сериал, с.1,...
  • 16:00 Премиера: "Моите братя и сестри" -...
  • 17:00 bTV Новините
  • Сега "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Лабиринт към щастието" (премиера)...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.