Електрически тротинетки в Столична община ще могат да бъдат отдавани под наем само ако са регистрирани и с ограничение на скоростта. Експерти от Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" проведоха първата от обявените серия от срещи с местната власт за предстоящите изменения в Закона за движение по пътищата, с които да се регламентира ползването на такъв тип превозни средства.
По време на разговора с представители на Столична община и "Зелена София" стана ясно, че вече няколко компании са изявили желание да навлязат на нашия пазар с услуга за предоставяне на електрически тротинетки за споделено пътуване (почасово отдаване под наем). Именно затова от Столична община обмислят допълнителни изисквания към тях за регистрация, за да се гарантира проследяемост и безопасност на движението им. Подобно изискване не се планира за частните ползватели. Единствено за споделената услуга се обмисля и да се създаде нормативна възможност общините да определят максимален брой превозни средства, които могат да бъдат регистрирани на територията им за отдаване под наем, както и местата за паркиране, така че да не пречат на движението на пешеходците и на автомобилите.
От следващия месец в централната градска част на София започва обособяването на 157 нови места за безплатно паркиране на велосипеди, мотопеди и тротинетки. Мярката е в подкрепа на засилващия се интерес на гражданите към алтернативите на придвижването с автомобил в града, стана ясно по време на срещата. Новите места за паркиране на двуколесни превозни средства са в синя и зелена зона, като на по-късен етап се предвиждат и около 70 места върху пешеходни пространства и в периферията на паркове – като буферни зони, където да се оставят те. Планира се разширяване на този вид паркинг зони и в жилищните квартали.
Представителите на ДА "Безопасност на движението по пътищата" подчертаха, че един от най-важните аспекти при подготвяната промяна е регламентиране на задължителни предпазни средства при използване на електрически тротинетки, което трябва да бъде съобразено и при предлагането им за споделено пътуване. Обект на дискусия бе и максималната скорост на движение на този тип превозни средства, която предстои да бъде регламентирана на национално ниво. След определянето ѝ, компании, които развиват дейност по отдаването им под наем, ще бъдат задължени да ограничат скоростта им. За тротинетки за частно ползване – ограничаването трябва да правят търговците, които внасят и продават такива превозни средства. Според мнението на експертите съществуват и други варианти за манипулации – както чрез директен внос от трета страна, така и софтуерно, затова изискванията ще бъдат детайлизирани и обект на допълнителен контрол.
По време на срещата неколкократно бе подчертано, че усилията на институциите са насочени към насърчаване на екологичните форми на придвижване в градски условия, а целта на готвените промени е регламентиране на основни мерки за безопасност при използването им, а не на ограничаването им.