Оказва се, че голяма част от автомобилите втора употреба са сдвойно превъртян километраж - веднъж в чужбина и веднъж в България. Тази престъпна практика на повечето автокъщи у нас, от една страна застрашава безопасността на движение, а от друга е заблуда на потребителите, в случая - новите собственици. Това е довело до зачестяване на инцидентите с автомобили втора употреба, поради което Съюзът на българските автомобилисти (СБА) предлага връщането на километража да се криминализира.
Манипулирането на километража да се наказва с лишаване от свобода от 1 до 3 години и глоба до 6000 лв., заяви по Дарик председателят на СБА Емил Панчев.
"Да се криминализира връщането на километража и манипулирането на данните. Страните в ЕС, в които бяха взети такива мерки, преди година и половина бяха 16, а сега са 22. Как се стигна до предложението? Получиха се много оплаквания на граждани, които се нуждаеха от пътна помощ при нас в СБА – на закъсали хора на пътя. Така дойде идеята за тази инициатива", посочи Панчев.
Според него този проблем съществува в цяла Европа, не е само в България. С общите усилия на всички страни от ЕС обаче инициативата можела да се ерализира, като се проследява историята, сервизната книжка на автомобила.
"Връщането на километража заблуждава купувачите на коли втора употреба, но освен това има сериозно влияние върху безопасността на движение, защото в много случаи се наблюдава двойно превъртане на километража", обясни председателят на парламентарната транспортна комисия Настимир Ананиев.
По думите му всяка трета употребявана кола в Германия пирсига у нас с манипулиран километраж. След това при нас престъпното упражнение се повтаря. Обикновено в Германия колите, които се превъртат, са на около 400 000 км, но ги връщат на 200 000-250 000 км. Оттам ги купуват нашите прекупвачи, които на свой ред ги превъртат с още 100 000 км надолу и ги предлагат в автокъщите на по 150 000-160 000 км.
"Ако погледнете на пазара на "Горубляне", ще видите, че коли на повече от 160 000-170 000 км трудно ще намерите. А всъщност тези коли са на около 400 000 км, което е доста притеснително", коментира Ананиев.
Според депутата, ако предложението за криминализиране на манипулациите на километража влезе в сила, контролът върху тази дейност би трябвало да извършва от ДАИ и МВР.
Ананиев обаче признава, че самото деяние ще се хваща трудно. Това показвало и опитът на останалите страни в Европа.