Със 140 млн. лв. по проект "Твоят час" на Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж” (НОИР) ще бъдат финансирани допълнителните часове за компенсиране на учениците, усвояващи учебния материал със затруднение. Проектът ще започва от тази учебна година и ще продължи 29 месеца.
Дейностите по "Твоят час" ще достигнат до най-малко 320 000 деца от I до XII клас във всичките близо 2500 училища в страната, съобщиха от Министерството на науката и образованието (МОН).
На година в училищата ще се влеят 58 млн. лв., като 46 млн. от тях ще отидат за възнаграждения. Очакванията са 40 млн. лв. да са за учителите в самите училища.
Следващата седмица ще заработи електронна платформа, в която в рамките на един месец ще се регистрират както училищата, така и всички физически и юридически лица, които искат да предлагат образователни услуги, включително треньори по различни спортове, инструктори по танци, преподаватели по музикални инструменти, школи по езици, читалища и т.н.
До края на септември учениците трябва да посочат в платформата своите интереси, а всяко училище да изготви "карта" на учениците, които имат нужда от допълнителна подкрепа и извънкласни занимания, които да се компенсират затрудненията им. До края на октомври трябва да бъдат изготвени училищните програми и да започнат извънкласните дейности.
Критериите за определяне на затрудненията на учениците са повтаряне на класа, ниските образователни резултати и слаби оценки, социалните фактори, преустановеното изплащане на месечни помощи за дете, слабите резултати на външното оценяване и големият брой неизвинени отсъствия. Целта на проекта е тези деца да бъдат идентифицирани и да се отговори на нуждите им извън учебното време, така че те да бъдат стимулирани да участват в учебния процес.
Целевата група са не само децата, чийто език не е майчин, но и всички деца в риск от ранно отпадане от училище. Акцент ще бъдат допълнителните дейности по български език и математика. Всеки ученик със затруднения ще може да участва в две дейности за компенсиране на затрудненията и в още една по интереси.
Финансирането на училищата ще бъде целенасочено, като тези, където има най-голям брой деца със затруднения ще бъдат с приоритет и ще получават най-много средства. Групите за деца с обучителни затруднения ще са до 10 деца, а тези по интереси – до 25.
Дейностите по интереси ще са в областите Наука, техника и технологии; Здравно образование и здравословен начин на живот; Гражданско образование; Предприемачество; Програмиране, дигитални умения, креативност и иновативно мислене; и Изкуства, култура и спорт.
Една от целите на проекта е да бъдат въвлечени по-активно родителите и да бъдат създавани общности около училищата, затова и проектът предвижда годишно да има до 5 часа възможност за включване на родителите, които да представят на учениците професията си или някакви специални умения.
"Идеята е да направим училището по-атрактивно, децата да ходят на училище с желание. Ако постигнем това, ще имаме и по-добри образователни резултати", коментира зам.-министърът на образованието и науката Красимир Киряков.
Един от създателите на проекта Наталия Михалевска обясни, че той е консултиран обстойно с учители, родители и представители на неправителствения сектор.
"Общото мнение е, че докато учениците, които постоянно търсят себе си, попадат в училище на чисто формален принцип и системата е преподаване-изпитване, то именно през извънкласните дейности те могат да развият потенциала си. При сдружаването с приятели и участие в незадължителни дейности, учениците всъщност започват да чувстват училището като своя общност", каза Михалевска.
Тя даде пример с учениците в София, които нямат време за спорт и посочи, че проектът е възможност те да тренират в рамките на училището, както и с учениците от средищните училища в граничните региони, които през проекта могат да наваксат със знанията си по български.