Резултатите няколко дена след финала на стачката в БДЖ доказват, че тя е успешна и е съумяла да постигне своите цели. Това заяви президентът на КНСБ Пламен Димитров на пресконференция за равносметката и постигнатото от стачните действия на служителите в БДЖ.
Стачката доведе до подписването на два Колективни трудови договора (КТД) – в БДЖ "Товарни превози" и БДЖ "Пътнически превози". Подписването на двата документа е гаранцията, с която се запазват доходите на железничарите и се подсигуряват техните права в холдинга, посочи Пламен Димитров.
След подписването на двата Колективни трудови договора на 19 декември синдикатите и ръководството на БДЖ са се договорили и подписали протокол, с който ръководството на компанията се е ангажира да оттегли съдебните искове за законността на стачката и да не преследва работници и служители, участвали в нея, каза Катя Йорданова, председател на Съюза на транспортните синдикати в България. Тя допълни, че за това споразумение между страните гарант е министърът на транспорта Ивайло Московски, който гласно е заявил, че ще следи за изпълнението на ангажимента.
"Джентълменски се разбрахме ръководството да си оттегли иска, а ние да не вкарваме нашия и да не се разкарваме по съдилища взаимно", коментира Петър Бунев, председател на синдиката на железничарите.
Все още не е подписан Колективен трудов договор в Национална компания "Железопътна инфраструктура". От профсъюза се надяват да постигнат в една по-спокойна обстановка подписването на споразумението. Ако това обаче не се случи, стачните действия ще бъдат подновени, обеща Петър Бунев, председател на синдиката на железничарите.
Най-важното, което успяхме да постигнем с тази стачка, е запазването на заплатите на работещите в компанията, заяви Бунев. В ситуация на криза се запазиха минималните и основни базови заплати на сегашното равнище.
Успяхме да запазим класовете за професионален опит и стаж на 1% за всяка година, а не, както е по кодекс - 0,6%", обясни Бунев.
Синдикатите са успели да се преборят и за запазването на всички допълнителни трудови възнаграждения – нощен труд, извънреден труд, ръководство на бригади и др.
С подписването на Колективния трудов договор трябваше да направим и две отстъпки, заяви председателят на синдиката на железничарите. Те са намаляването на платения годишен отпуск на служителите в БДЖ от 22 на 20 дни и намаляването на обезщетението при пенсиониране от 9 на 8 заплати в "Пътнически превози" и със заплата и половина по-малко в "Товарни превози". Петър Бунев подчерта, че тези отстъпки са съгласувани със стачкуващите, които одобряват предприетите стъпки.
Към момента съкращения в компанията няма, има само предложения за доброволно напускане на работниците, поясни Катя Йорданова. Там, където се налагат съкращения, договорката е да бъдат съгласувани със синдикатите. По думите на Йорданова до стачка се стигна заради липсата на диалог в това отношение.
Синдикатите са предложили да разработят пакет от мерки заедно с ръководството на БДЖ, за да може хората, които напускат или са съкратени да се чувстват по-сигурни след това, до което обаче не се е стигнало. До момента общо 1109 души са се възползвали от опцията за доброволно напускане, като те са получили обезщетение от шест брутни заплати.