Какво са писали преди близо век и половина българските вестници за жената?
Днес е особено любопитно да узнаем това, ден преди международният ден на жената - 8 март. В запазените броеве на излизалият във Видин първи български икономически вестник "Ступан" намираме любопитни статии, които са предназначени да ограмотяват българката в края на 19 век. Това разказа специално за БТА Светлана Кръстева от видинският държавен архив.
Кога жената е хубава?
На този въпрос през вековете в българския периодичен печат са давани най-различни отговори, но винаги за българката е писано с много любов и преклонение за нейната хубост, душевна красота, благодарно и добро сърце, споделя Кръстева. С много любов журналисти са писали за всеотдайната майчинска любов на българката, за нейната хубост и стил в обличането, за нейните безброй добродетели.
В своя брой от декември 1875 г. на в. "Ступань" четем за българката думи, които макар и архаични, звучат актуално 150 години по късно: "Кога е жената хубава? На това питане ми дават два съвсем противоположни един на други отговори. Мъжете казват, че жената е хубава: ако притежава добри душевни качества, ако има благородна душа и добро сърце. А жените другояче мислят. Тие казват: оная жена или девойка е хубава, която се носи по "модата", която разбира от новите етикеции и от bon ton-ът. Сяка жена и сяка девойка може да има истинска хубост, само да иска, ако се залови и от сърце да развие по-пълно своите душевни дарби и способности, с които е надарена от самата природа.
А във вънкашното си обхождание да бъде умерена така, щото да не преминава границата на умереността. Тие са най-добрите средства за женската хубост... Защото както е смешно, когато човек види някоя жена от по-горен разред, облечена в селски дрехи, така също е смешно, когато видите една селянка, облечена в съвременните салонни облекла.
Да ти е драго да гледаш селянката, когато е облечена в селски дрехи колко й много приличат; но щом облече салонски или както казват по нас коконски дрехи, то тя изгубва естествената си хубост, ама каквото и хубаво лице да е имала, тя не е за тие дрехи. Сяко нейно движение, сяка нейна стъпка е смешна. Не по-малко е смешно да гледа човек малки девойчета, които се гиздат, кичат и обличат като "големите" девойки.
Ами как да ви ареса една жена на възраст около 40 до 50 и повече години, която се облича по най-новата мода, ходи на високи чепичета с токове от една педя височина; туря на побелялата си вече глава кок и др.т.? Сяка българка, която е умерена в своите желания, която има редовен живот, която има добро сърце и прочее и прочее, тя ще да бъде винаги здрава и хубава. Най-хубавата жена става грозна щом захванат да са съгледяват бръчки по лицето й, а чудиме й се, ако е душевно хубава, и тая нейна хубост е вечна и до дълбока старост тя ще да има почитатели. Но и белилото, и червилото, кринолините, коковете и не знам що си, не са такива средства, които да могат да разхубавят една жена или една девойка.
Хеле пак белилото и червилото - тие отрови - страшно развалят и повреждат природната хубост на една девойка или на една жена. Ние вярваме, че тие (някои госпожи и госпожици) употребяват белилото и червилото, за да се покажат хубави и привлекателни повече на мъжкия свят; но нека бъдат уверени такивато госпожици, че по-голямата част - да не кажем сичкия - от тоя мъжки свят има отвращение към изкуствено белосаните и червисани лица.
Това ние им го казваме в искреността си та ако щат нека ни верват. Тие неща могат да занимават и да залъгват само оние, които са слабоумни, а да обаят оние, които са безумни. Благоразумната жена знае, че не живее само да бъде полезна за индустрията и за фабриканта. Дрехите имат голямо влияние на женската хубост Питание е сега: какво трябва да е женското облекло? Ако облечете една кукла така или инак, за нея е се едно; нейната хубост не може да бъде нито по-голяма, нито по-малка.
Следователно и жена, която не иска да бъде проста кукла нека не търси своята хубост в шарените дрехи.
Ами за какво е многото кичене и труфение?
Ти бъди добра та и в обикновените си дрехи ще да се аресаш! Ако ли прекалиш, то ще да те хвалят само пред тебе, пред лицето ти, а зад гърба ти ще да ти се смеят и ще да ти се подиграват. Ние не искаме, а и не можеме да унищожиме "модите"; единственото наше намерение е да се ограничат колкото се може. Затова ние съветуваме нашите добри Българки, ако искат да бъдат наистина хубави, нека се облачат с по-скромнички дрехи.
За да бъде жената здрава и хубава, между другото требва и телесно да се движи, да се мърда, да ходи насам нататък, да работи. Който не напрегне своите нерви барем два пъти на ден така, щото да се поизпоти малко, не може да бъде съвършено здрав. Много пъти оние жени, които повече си време преминава в седение, биват слаби и недъгави. Защо много жени се оплакват, че нямат апетит (охота, ищах за ядение)?
Защо ги боли често стомахът? От къде им дохожда несвестица и други различни болести? От "робското седение", от неработение, от недвижението. Работението е живот, а леността - смърт.
За това д-р Реклама препоръчва на оние жени, които постоянно работят седешком, да ходят и да се движат повече. Ами по кой начин да си напрягат нервите? Англичанката ги напряга така: тя седи в голяма къща, отдолу в мазата (зимник) е готварницата, на първия кат (етаж) е трапезарията, т.е. стаята за ядене, а на втория кат спалнята и стаята за облачание; тя като се качи нагоре и слиза надоле по стълбите, доста й е тая гимнастика и телесно упражнение.
Но защото такава къща не може да има сяка българка, за това й се препоръчва да прави редовно телесно упражнение... " А дали са актуални тези размисли за хубостта на българката от преди 150 години - всеки може днес сам да си отговори.