Министерството на околната среда и водите е изпратило покани до 13 общини да представят проекти за изграждане на системи за управление на отпадъците. Общата стойност на финансирането е 220 милиона лева, съобщава пресцентърът на МОСВ.
Общините са Бяла (област Русе), Варна, Велико Търново, Габрово, Добрич, Самоков, Никопол, Луковит, Панагюрище, Плевен, Разлог, Стара Загора и Ямбол.
Те трябва да представят проектите си в МОСВ за одобрение до 31 август 2011 г., както е записано в Националната програма за управление на дейностите по отпадъците.
България трябва да изгради общо 57 системи от съоръжения за обезвреждане на цялото количество битови отпадъци, генерирани в страната. Срокът за това е 2013 година.
Двайсет и три от тези системи ще се финансират от оперативна програма "Околна среда" (ОПОС).
iNews припомням, от 16 юли 2009 година влезе в сила забрана от страна на ЕК за използването на 76 сметища в цялата страна. Те трябваше да бъдат закрити, а общините да започнат да транспортират боклука си до сметища в други райони, които отговарят на европейските стандарти.
Едновременно с това от министерството предупредиха, че освен липсата на действащи сметища, самите общини нямат необходимата проектна готовност за изграждане на депа за преработка на отпадъците си.
Основните дейности, в които ще може да се инвестира със средства по ОПОС са свързани с изграждането на първи клетки от депата, претоварни станции, съоръжения за сепариране, компостиране и рециклиране, както и осигуряване на техническата инфраструктура към тези обекти.
Проектните предложения обаче не включват дейности за събиране и извозване на битовите отпадъци или закриване на съществуващи депа.
Към момента по приоритетна ос 2 Ц "Отпадъци" на ОПОС има сключен договор с община Ботевград за изграждане на регионалната система за управление на отпадъците, а четири проекта са в процес на оценка - Бургас, Видин и Перник, като проектното предложение на Столичната община е за становище в Европейската комисия, припомнят от екоминистерството.