Наемите в моловете падат

Към края на годината у нас ще има над 580 хил. кв. м. търговски площи в молове и търговски паркове

по статията работи: Миглена Ивановa | 27.10.2010 | 13:05

С 25% са паднали наемите в първокачествените търговски центрове през третото тримесечие спрямо същия период на миналата година, отчитат от Forton. На търговските улици наемните нива остават непроменени в сравнение с второто тримесечие на годината.

Около 55 евро на кв.м. за месец е средният наем на главните улици в столицата, докато нивата за другите големи градове са около 30-40 евро на кв.м., сочат още данните на компанията.

Инвестиционната активност през третото тримесечие на годината остава сравнително ниска, но повече сделки са се наблюдавали в столицата. Търсенето през последните 3 месеца е значително по-активно в сравнение с 2009 година. Въпреки това, интересът не е достатъчен, за да компенсира голямото предлагане, характерно за пазара в момента, обяснява Димитър Киферов, мениджър Търговски площи във Forton.

Нивата на възвръщаемост пък остават непроменени спрямо предходното тримесечие и за периода са около 9.5% за моловете и 9% за търговските улици. Интересът на инвеститорите е фокусиран главно върху търговските паркове и sale-and-leaseback проектите на т.нар. big-box формати. Тези формати са заети от международни наематели с доказан бизнес модел. Наемните нива са сравнително ниски и това прави тези проекти устойчиви като стойност във времето, коментира Сергей Койнов, изпълнителен директор на Forton.

Пазарът на търговски площи продължава да страда от колебанието на някои търговци дали да разширяват мрежата си от магазини, но се радва на редица позитивни тенденции - наемите не търпят сътресения и запазват нивата си, появяват се ритейлъри от по-слабо активни до момента дестинации. Пример за това са няколко турски марки, които директно навлизат на българския пазар. Тяхната дългосрочна стратегия е разширяване на европейска територия, за което страната ни е най-добрата отправна точка.

506 860 кв.м. е общият обем на търговските площи в молове и търговски паркове, сочат данните на Forton. С окончателното завършване на три големи проекта до края на годината към този обем ще бъдат добавени още 77 000 кв.м. Обектите, чието отваряне предстои, са Varna Towers (30 000 кв.м.), Мега Мол Русе (20 000 кв.м.) и мол Галерия Стара Загора (27 000 кв.м.). Още 280 000 кв.м. търговски площи са понастоящем в строеж, а до края на 2011 г. се очаква да бъдат завършени 170 000 кв.м. Към момента в България има 66.7 кв.м. търговска площ на 1000 души, като до края на 2010 година този показател ще достигне 77 кв.м.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


1 Ирена Александрова 27.10.2010 | 16:02
"Нивата на възвръщаемост пък остават непроменени" Тоест има още накъде да падат наемите, за да стане пазарът на търговски площи, близък като стойности до развитите пазари

ТВ програма

Кино

  • Сега Търси се нова майка детски игрален...
  • 07:00 Имало едно време анимационен филм/п/
  • 07:15 Телепазарен прозорец
  • 07:30 Домът на вярата Храм "Св. Троица",...
  • 08:00 Денят започва с Георги Любенов
  • 11:00 Отблизо
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:30 Арена спорт
  • Сега "Тайни оръжия: Втора световна...
  • 07:30 "Тази събота и неделя" - уикенд...
  • 11:00 "Богатствата на България" -...
  • 11:30 "Светът на здравето" - здравно...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Тя е като песен" - романтичен...
  • 15:00 "Бригада Нов Дом" - социален проект...
  • 16:00 "bTV разказва" - документална...
  • Сега "Кобра 11: Обади се!" - сериал,...
  • 07:30 "Събуди се" - предаване
  • 11:00 "Съдебен спор" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Коледно преследване" - с уч. на...
  • 14:15 "Как да се влюбиш до...
  • 16:00 "Да хванеш гората" - документална...
  • 16:30 "На фокус с Лора Крумова" -...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.