Информациите от снощи за още по-голямо потъване на кораба "Вера Су" не бе потвърдено. Днес по обед българските власти съобщиха обратното - водата е спряла да се покачва, съдът се е стабилизирал. Най-после, на 13-ия ден след засядането, бе съобщено, че част от екипажа ще бъде разпитан. За целта моряци ще слязат на брега. Изчаква се добро време, за да се доближи катер до кораба и да ги превози. Не стана ясно защо досега това не бе направено. Официалната информация гласи, че разпитът няма да е на борда, за да не се рискува живота и здравето на български граждани - тоест да се избегне опасност за разпитващия екип насред вълните.
В момента се източва т. нар. допълнителното гориво на плавателния съд. Именно то носи най-голям екологичен риск. По-голяма част бе източена още на 27 септември. Но и сега ще останат количества, за да не спре функционирането на кораба. Следобед при добро време ще се извърши подводно заснемане на дънната част. Целта е, ако има пробойни, да се запушат. Към момента не е установено голямо навлизане на вода - информацията е съобщена от екипажа. Той се намирал в добро здравословно състояние, разполагал с провизии и оказвал пълно съдействие.
Информацията за всичко това дойде от кризисния щаб, който заседава във Варна. Пред журналистите говориха основно транспортният министър Христо Алексиев и кап. Румен Николов от "Морска администрация".
На брифинга стана ясно още, че разтоварване eдва ли ще започне днес, въпреки че точно такива бяха заявките. Ще се изчакат да пристигнат няколко баржи от Европейската агенция по морска безопасност, за да може превозваният карбамид да се разтовари безопасно. Вместо кран, този път ще се ползват т.нар. прахосмукачки. Очаква се баржите да пристигнат до 2-3 дни.
Успоредно с всичко това МОСВ констатира, че няма замърсяване в района. Проби се вземат ежечасно.
"Целият Министерски съвет сме в кризисна готовност, за да може на първо място да се осигури най-правилното евакуиране на лицата които са на кораба, на второ място той да бъде изведен от позицията, на която се намира, и на трето - да няма причини за екологична катастрофа", каза по-рано днес пред БНТ министърът на туризма Стела Балтова. "България, за съжаление, няма подготовка за такива кризисни ситуации", допълни тя.
Междувременно директорът на дружеството "Транзитна зона" - Варна Юлиян Гендов се оплака пред БНР, че вчера съд на същия корабособственик е минал с много висока скорост в единия от ръкавите на канала море-езеро. Предизвиканата вълна е изпотрошила наличностите по кея. В момента се изчисляват щетите. Гендов съобщи, че това е практика на турските капитани. Според него корабът е минал с над 10 възела скорост.
Източчник: "Сега"