Със седем гласа "за" , 18 "против" и 55 "въздържали се" Народното събрание отхвърли предложението на "Атака" за налагането на 6-месечен мораториум върху цените на горивата, предаде БТА.
Бившият министърът на икономиката и енергетиката Петър Димитров от "Коалиция за България" коментира, че в България най-лесното, което може да се направи, е да се замрази ДДС от 1 март. Държавата да печели от ДДС от непосилния ръст на цените е неприемливо, смята той.
Вносителят на проекта за решение Павел Шопов е на мнение, че държавата трябва да се намеси в процеса на ценообразуване със своите органи за регулация.
По думите му, това се налага, защото цените на горивата влияят върху тези на всички останали стоки. Според лидера на "Атака" Волен Сидеров, горивата са стоки от първа необходимост, а не лукс.
iNews припомня, че протести срещу високите цени на горивата се проведоха в над 10 български града, през последните няколко седмици. С возила или пеша протестираха са София, Сливен, Кюстендил, Бобов дол, Пазарджик, Благоевград, Димитровград, Русе, Сливен, Перник, Самоков, Пловдив, Варна, Велико Търново, Бургас и Хасково.
Според сдружението, което организира проявите на недоволство - "СИЛА", основен фактор за високите цени на горивата в България е монополът, упражняван от "Лукойл". Движението припомня, че основният внос на суров петрол в страната идва от Русия, като суровината се преработва в "Нефтохим Бургас" - предприятие, което е собственост на "Лукойл".
В подкрепа на тезата си за монопол и злоупотреба "СИЛА" прилага една сравнителна справка на цената на дизела в България и няколко европейски държави. Справката е с данни от Европейския енергиен портал и е към 27 февруари тази година.
Според справката у нас изкупната цена на литър дизел на дребно е 1,410 евро. За сравнение в Германия цената е 1,532 евро, в Швеция – 1,687 евро, а във Великобритания – 1,701 евро.
Цената на доставката на литър суров петрол обаче е 601 евроцента за България, 586 евроцента за Великобритания и Германия и 591 евроцента за Швеция.
Акцизът у нас е 332 евроцента на литър, а и в Германия, и във Великобритания и в Швеция е по-висок – 473 евроцента, 684 евроцента и 554 евроцента съответно.
ДДС в България е 235 евроцента, във Великобритания е 284 евроцента, в Германия е 245 евроцента, а в Швеция е 337 евроцента.
Продажната цена на литър дизел в България е 1,410 евро. В Австрия обаче тя е 1,402 евро, в Румъния – 1,324 евро, в Малта – 1,350 евро, а в Испания – 1,378 евро.
Тук цената на доставка на суров петрол за Австрия е 641 евроцента на литър, за Румъния е 586 евроцента на литър, за Малта е същата като в България – 601 евроцента на литър, а за Испания е 213 евроцента за литър.
По отношение на акциза само в Румъния се наблюдава по-ниска стойност – 315 евроцента. В Австрия е 420 евроцента, в Малта е 382 евроцента, а в Испания – 358 евроцента.
ДДС в Австрия е 234 евроцента, в Румъния е 256 евроцента, в Малта е 206 евроцента, а в Испания – 210 евроцента.