По-склонни сме да се лишим от ток, отколкото от цигари

80% биха се лишили от забавления, 79% от дрехи при финансови затруднения

по статията работи: Ралица Стоянова | 10.10.2012 | 13:19

При финансови затруднения българите са най-малко склонни да се лишат от цигарите, алкохола, лекарствата и разходите за телефон. Това показва национално представително проучване на НЦИОМ, цитирано от агенция "Фокус".

Ако имат парични проблеми, 74% ограничават потреблението на електроенергия, а 73% се лишават от обичайното разнообразие в храната, която консумират.

От цигари и тютюневи изделия през тази година са се лишавали 25% при 20% през 2008 г.; от алкохол - 31%, при 24% през 2008 г.; от лекарства - 39%, при 34% през 2008 г.; а от телефон - 42% - при 41% през 2008 г.

87% от участвалите в изследването посочват, че при парични затруднения им се налага да се лишат от деликатесна храна. За 80% от интервюираните моментната или трайна липса на пари води до отказ от развлечения като гостувания, посещения на ресторанти, барове и т.н. Преди четири години този дял е бил по-нисък – с цели 16%.

От дрехи се лишават понякога 79%, а от обувки – 78% от пълнолетните българи. Тези дялове се оказват съответно с 12 и 14 пункта по-високи спрямо тези за 2008 г.

76% от домакинствата приготвят зимнина, като това не е в пряка зависимост от материалното състояние на хората. Три четвърти от участвалите в изследването (76%) посочват, че в техните домакинства традиционно се приготвя зимнина. За сравнение при хората със стандарт на живот около и над средния този дял възлиза на 74%, а при крайно бедните – на 77%. Единствено сред жителите на столицата делът на приготвящите домашни консерви е два пъти по-нисък от средния за страната – 39%.

6% от интервюираните посочват, че досега са приготвяли зимнина, но тази година няма да го направят. Сред тази категория най-често попадат хора на възраст между 50 и 59 години и жители на столицата. 16% от обхванатите от изследването твърдят, че в техните домакинства няма традиция да се приготвя зимнина. Това са най-младите респонденти, високообразованите, жителите на столицата и хора с месечен доход на домакинството над 300 лева.

Националното представително проучване на НЦИОМ е проведено в периода 20 - 27 септември 2012 г. по метода на полустандартизираното face-to-face интервю. По домовете им са интервюирани 1000 пълнолетни жители на страната в 86 населени места.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


61 iskra radeva 11.10.2012 | 14:01
не бих казала,че някой пуши на пук,доста детински и наивен начин на мислене имаш!
60 iskra radeva 11.10.2012 | 14:00
мисля,че е тяхно право и кой си ти,за да ги съдиш?
59 iskra radeva 11.10.2012 | 13:58
остави ги да си живеят в каменната ера,даже вероятно и тогавашните хора не са имали толкова големи капаци,както коментиращия по-горе
58 iskra radeva 11.10.2012 | 13:57
ами,нали ти си тук,би могла да ни обясниш как да пестим умно,щом си такъв голям експерт!
57 iskra radeva 11.10.2012 | 13:56
цигарите,също както наркотиците и алкохола,водят до пристрастяване и пушенето не е просто прищявка или стремеж да се правиш на голямата работа,не е за да се избиват комплекси!!!
56 iskra radeva 11.10.2012 | 13:54
напротив,аз давам доста пари за храна и това изобщо не е малко перо!а иначе-нека всеки сам преценява приоритетите си и нека ние си гледаме нашата паница,а не постоянно да надничаме в чуждите!
55 iskra radeva 11.10.2012 | 13:53
да,доста успокоително,тази година свършва:)
54 iskra radeva 11.10.2012 | 13:52
жалко,че ни докараха до там да се вкопчваме в цигарите като удавници за сламка!
53 iskra radeva 11.10.2012 | 13:51
така е,а и това са вещества,към които хората са пристрастени,познавам хора,за които е животоспасяващо да спрат да пушат,но въпреки,че знаят,че ги чака скорошен летален край-пак не го правят
52 iskra radeva 11.10.2012 | 13:50
пести се от всичко,ако преди си позволявах да си купувам глезотийки-като нещо сладко или разни скъпи сиренца,то в момента не мога и да си го помисля!
51 iskra radeva 11.10.2012 | 13:49
до къде ни докараха управляващите,до ръба на оцеляването!може ли да са налага на всеки човек да се чуди-дрехи ли да не си купи,обувки ли,гостите ли да ограничи,цигарите ли да спре,или пък да седи на студено...
50 kalina manolova 11.10.2012 | 13:46
но има хора,които просто не искат да ги откажат!над това замисляла ли си се?има хора,за които това е последното удоволствие,което си позволяват
49 kalina manolova 11.10.2012 | 13:45
така е,но тук не говорим да ходиш бос,а по-скоро да ходиш със скъсаните си стари цървулки,отколкото да спреш цигарите и да си купиш нови!
48 kalina manolova 11.10.2012 | 13:43
най-сетне един здравомислещ човек!цигарите не са прищявка,пушачите чувстват нужда от тях,както чувстват нужда да се хранят и да пият вода!както наркоманите чувстват нужда от наркотици
47 kalina manolova 11.10.2012 | 13:42
и какъв ви е на вас проблемът,не мога да разбера?вие си купувате нещо друго приоритетно,за това всеки е свободен да харчи парите си както намери за добре!
46 kalina manolova 11.10.2012 | 13:41
доста повърхностно разсъждаваш!значи ти ако обичаш сладолед и си позволяваш веднъж седмично-си богата,така ли?защото не се отказваш да правиш това,което обичаш!
45 kalina manolova 11.10.2012 | 13:39
някой умен мозък да забрани цигарите ли?ти чуваш ли се какво говориш,ами нека забранят и алкохола тогава,нека забранят и колите,които ни карат да дишаме отрова!май трябва да се върнеш много години назад във времето,21 век определено не е за теб!
44 kalina manolova 11.10.2012 | 13:38
и аз бях така,но всичко сякаш потъна в черна дупка,няма спестявания,нито мога да заделя някой лев настрани!
43 kalina manolova 11.10.2012 | 13:37
хаха,при мен излишни пари просто не остават,даже всеки месец се чудя как ще доживея до заплата
42 kalina manolova 11.10.2012 | 13:36
не знам,на мен не ми се налага и няма да ми се наложи в близкото хилядолетие да тръгна на оглед за ново жилище...не,не се изразих правилно-и да ми се наложи,няма да мога да си го позволя
41 kalina manolova 11.10.2012 | 13:35
да,така е,всичките ми познати са на това положение,а като почти всеки месец изникне нещо непредвидено-я колата се счупила,я детето се разболяло-тогава положението става направо плачевно
40 kalina manolova 11.10.2012 | 13:32
точно така!за мен цигарите не са начин да се правя на интересна,както се твърдеше в коментар по-горе,те са начин да разпусна,мое лично удоволствие,от което не искам да се откажа
39 kalina manolova 11.10.2012 | 13:31
е,всеки се разпростира според чергата си,няма друг начин,има и такива,които харчат повече,отколкото получават,но рано или късно им става тясно около врата!
38 kalina manolova 11.10.2012 | 13:30
тези,които не се ограничават,просто вече спадат в друга категория,всеки се свива и гледа да пести от всичко възможно...и нямам как да бъде с тези смешни заплати,които получаваме
37 kalina manolova 11.10.2012 | 13:28
е,със сигурност няма да стоя на студено през зимата за сметка на цигарите,ако нещата опрат до там,то ще предпочета да съм на топло,но ако става въпрос само за ограничения...ще се ограничавам!
36 kalina manolova 11.10.2012 | 13:27
аз по-скоро го разбирам така-вместо да си топлиш целия апартамент,си избираш примерно кои две стаи да топлиш...
35 kalina manolova 11.10.2012 | 13:25
и аз го забелязах между другото!
34 kalina manolova 11.10.2012 | 13:25
въпрос на личен избор!аз по-скоро бих се отказала примерно от някоя нова дреха,но не и от цигарите
33 kalina manolova 11.10.2012 | 13:24
да ти кажа,рядко някой би останал без електричество за сметка на цигарите,става въпрос за това,че се ограничаваш в потреблението си,но какво ли съм тръгнала да обяснявам на човек,който разсъждава по този начин
32 kalina manolova 11.10.2012 | 13:22
не мисля,че като пуша не пестя умно!не знам защо вие,непушачите,се имате за нещо по-добро от останалите!
31 kalina manolova 11.10.2012 | 13:21
много жалко за теб,че мислиш така,ако цигарите са за теб някакъв начин да се покажеш или да се направиш на интересен,тогава имаш доста повърхностен начин на мислене!
30 kalina manolova 11.10.2012 | 13:20
дано не ви се налага да разбирате,но повярвайте...и цигарите сме намалили до жизнения минимум,нищо не ни остана!
29 kalina manolova 11.10.2012 | 13:19
такива думи могат да излязат само от устата на един непушач!ако си се лишил от дрехи,от козметика,ако пестиш от храната,повярвай ми,по някога просто имаш нужда да запалиш една цигара!
28 kalina manolova 11.10.2012 | 13:17
така е,но единствено ни остава да се успокояваме от факта,че тази година е по-добра от следващата:)
27 kalina manolova 11.10.2012 | 13:16
така е,аз също съм пушачка и не мисля да ги отказвам,макар и да са голямо перо в бюджета,но цигарите ми останаха единственото малко удоволствие,което си позволявам!
26 kalina manolova 11.10.2012 | 13:15
много е жалко това нещо,че на хората им се налага да пестят от храна или ток за да успеят да се вместят в свития си месечен бюджет!
25 Milen Milkov 10.10.2012 | 16:19
Тъжно,но просто цигарите и алкохола са най-достъпните антидепресанти с които българина се мъчи да се откъсне,поне за час,от тежкото и мрачно ежедневие.
24 brown sugar 10.10.2012 | 16:05
Марусия пушили сме някой, знаем за какво гоовриш. Въпроса е, че при цигарите отказването е ВЪЗМОЖНО и болестта се може да се лекува успешно!
23 brown sugar 10.10.2012 | 16:03
Да ти кажа, познавам такива хора, които наистина пестят от това- не си включва печката зимата, но си купува цигари!! Ей това е просто лудницата. Познавам точно такъв човек!
22 brown sugar 10.10.2012 | 16:02
И аз не знам. Ама явно е така - и това определено си е една тревожна статистика.
21 brown sugar 10.10.2012 | 16:01
Абсолютно! Не знам просто, но сякаш самите ние не знаем кое да ни е приоритетно като разход и как точно да пестим умно.
20 brown sugar 10.10.2012 | 16:00
Да де, ама въпроса е от кое първо ще се ограничиш?? Значи, излиза, че сме склонни да пестим от електричество за сметка на цигарките?!
19 Pencho Gospodinov 10.10.2012 | 15:57
Така стои въпроса с българските абсурдни - без значение дали ви харесва или не - това е просто положението. То може и по друг начин да се развият нещата, стига някой умен мозък да забрани цигарите.
18 malina petrowa 10.10.2012 | 15:48
това е много тъжно да го прочета, много жалко
17 Pencho Gospodinov 10.10.2012 | 15:47
Най-малко за храна се дават пари и това е един безспорен факт. Как може човек да дава за цигари на месец толкова, колкото би давал за ток - това е просто невероятно!
16 Lili Mileva 10.10.2012 | 15:26
"От студ умри, гъзар бъди!" - това важи с пълна сила за нас. Може едва да скрепваме двамата края, но от дребните удоволствия на живота и опитите да се покаже ок не се лишаваме, което е много комплексарско. Манталитет!
15 Ема Маринова 10.10.2012 | 15:19
Прословутата българска тъпота.Слаб дух,липса на мотивация,отчаяние...явно да продължават напук да пушат,хората изправени пред избора-цигари или ток, е единственото нещо в живота им,корто могат да контролират и това ги кара да се чувстват силни
14 София Павлова 10.10.2012 | 15:17
Това е много тъпо, по скоро бих се отказал от цигарите!
13 Явор Михайлов 10.10.2012 | 14:37
Как могат да се харчат пари на поразия, когато човек няма толкова много пари? Всеки харчи колкото има и си подрежда сам приоритетите.
12 Стан Бисеров 10.10.2012 | 13:54
От опит знам, че социологическите проучвания създават по-голямо объркване отколкото изясняване на общественото мнение. А и сравнението ток-цигари е глупаво. Как се пести от ток?! Като си гладен щеш-нещеш си включваш котлона и готвиш. Зимата също не можеш да стоиш като куче на студа и пак ще си включиш радиатора.
11 Milo Rad 10.10.2012 | 13:50
Също така е нормално явление като тръгнеш на оглед за ново жилище, почти да не можеш да намериш такова, защото вече са изкупени. Какво да кажа... страната на абсурдите сме.
10 Kрасимир Стоев 10.10.2012 | 13:49
Важното е, че успяваш да си покриеш всички месечни разноски, а за пестене и дума не може да става. До миналата година си заделях по нещо, но вече е невъзможно.
9 Dolly Staneva 10.10.2012 | 13:45
Аре стига глупости... Бях пушач, спрях ги, защото не можех да си покрия разходите. Факт е, че и сега не мога, но определено се усеща подобрение. Човек можел да се лиши от обувки, от храна и от др важни неща, но не можел от цигари. Ами айде да видим колко пушачи са готови да умрат от глад или да ходят при минус 15 градуса боси... Аз такива не познавам. Всеки прави компромиси, заради оцеляването на семейството си.
8 педя чиляк 10.10.2012 | 13:45
"От цигари и тютюневи изделия през тази година са се лишавали 25% при 20% през 2008 г.; от алкохол - 31%, при 24% през 2008 г." А това, което е написано в текста, напълно контрастира със заглавието.
7 Marusq Laleva 10.10.2012 | 13:43
Не ти ли прави впечатление, че повечето пушачи са бедни и , че богатите не пушат? И аз не съм много запозната защо се получава така , но е факт. Вероятно, защото богатите изпитват по-малко финансови затруднения, следователно имат по-малко проблеми, могат да си позволят качествена храна и всичко, което им се прияде могат да си го купят, а пушачът може цял ден да изкара само на цигари и кафе.
6 Marusq Laleva 10.10.2012 | 13:41
Ако сте пушили щяхте да го разберете.Цигарите съдържат никотин, което си е вид наркотик и води до пристрастяване. Колкото повече нямаш пари и съответно цигари, толкова повече ти се пуши.Същото е и с алкохола и с наркотиците. Да не мислите, че наркоманите имат пари, нямат, дори си разпродават покъщнината, за да си купят дрога. Зависимостта е вид болест, а не прищявка или лукс както вие си мислите.
5 david copperfield 10.10.2012 | 13:35
Българите, че сме си бедни, бедни сме. При нас представите са много сбъркани и някои хора наистина си купуват първо цигари, а след това всичко останало.
4 Миро Т 10.10.2012 | 13:30
Аз не познавам човек в България, който да не се ограничава. Всеки се е свил и гледа да не харчи пари на поразия. Има единици които са с много пари, но при тях вече е друго.
3 Alexander Porsche 10.10.2012 | 13:29
В момента много малко хора могат да спестяват пари. Повечето хора едвам покриват разходите си за месеца и това е нормално явление в България.
2 david copperfield 10.10.2012 | 13:28
Аз не бих се лишил от храна. Колата съм я ограничил значително, телефона също. Останалите пари си ги давам по сметки и трудно остава някой излишен лев.
1 lilia tashkova 10.10.2012 | 13:21
По-склонни сме да се лишим от ток, отколкото от цигари - какво да говорим повече? значи никой да не ми се прави на беден. Това е

ТВ програма

Кино

  • Сега Телепазарен прозорец
  • 14:15 Книга на книгите анимационен филм
  • 14:45 Купонът на феите тв мюзикъл...
  • 15:45 Телепазарен прозорец
  • 16:00 Бързо, лесно, вкусно
  • 16:30 Светът и ние
  • 16:55 България в 60 минути с Мариана...
  • 18:00 По света и у нас
  • Сега "Присъда" - сериал, с.2, еп.29 /п./
  • 15:00 Премиера: "Плен" - сериал, с.1,...
  • 16:00 Премиера: "Моите братя и сестри" -...
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 18:00 "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Кой да знае?" - куиз шоу с водещ...
  • Сега "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Лабиринт към щастието" (премиера)...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" - телевизионна игра
  • 18:00 "Сделка или не" - телевизионна игра
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Черешката на тортата" (нов...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.