От десетина дни пролетта трайно се настани по нашите географски ширини. А с нея и колата започна "да си иска” летните гуми. И е права. Повиши ли се температурата над 7 градуса, качествата на зимните гуми вече се губят, а даже да се кара с такива на по-топло време е до голяма степен неразумно. От една страна при температура на 7 градуса те се размекват, а от друга, това сериозно ги поврежда и намалява качествата им за следващата зима.
Макар и да са основната разлика в автомобила между топлия и студения сезон, гумите не са единственото, което трябва да се смени при запролетяването. При течностите за чистачки също има разлика в сезонността. Е, не е фатално, ако в казанчето имате още от зимната. Просто след като се изразходва, така или иначе ще я смените с лятна.
Самите чистачки също се износват по време на студените месеци, поради което е препоръчително и те да се заменят, особено в случаите, когато миналата зима не им е първа. В такива случаи т.нар. им пера се втвърдяват заради ниските температура. Паралелно с това понякога се получават микроскопични деформации или накъсвания от използването им върху заснежено или заледено стъкло. Ако паралелно вече са се втвърдили, постепенно старите чистачки могат да наранят предното стъкло и да оставят по него тънките драскотини, които значително намаляват комфорта на шофьора, особено при слънчево време.
В зависимост какъв автомобил карате и как го карате, в някои случаи при промяната на сезона трябва да се сменят и т.нар. консумативи – масло, маслен филтър, въздушен филтър, филтър на климатика и т.н. Автомобилите, оборудвани с климатична инсталация пък не е лошо още преди началото на летните жеги да го проверят дали тя работи изправно и дали не е необходимо да се напълни с фреон. Друго препоръчително действие след края на зимата е колата да се измие отдолу. През зимата пътищата се засипват с химикали, които разтопяват леда и снега и при минусови температури. Не е трудно човек да си представи какво правят тези препарати с ламарината. Затова отиде ли си зимата е добре да се отиде на автомивка, където да се измие добре под калниците и самото купе.
Цената на всичките тези покупки и процедури естествено зависи най-вече от това какъв автомобил касаят. При по-малките и стари коли инвестицията излиза значително по-евтино спрямо тази за голяма и нова кола. Проверка на цените в момента показва, че за собствениците на автомобил от по-ниския клас, които масово са оборудвани с 14-цолови джанти, могат да си купят 4 нови летни гуми, да си сменят консумативите, чистачките и т.н. срещу 310 лв., от които гумите ще излязат 250 лв. Ако собственикът иска да заложи на по-високото качество, естествено инвестицията ще му струва по-скъпо. Ако обаче си има летни гуми от предишни години, които все още отговарят на изискванията, общата сума може да се редуцира само до няколко десетки лева. В тях биха влезли нови чистачки, каквито могат да се намерят и за по 3-4 лв. При течността за чистачките цените за по-непретенциозните водачи започват от 2 лв. за тубичка от 3-4 литра. Измиването на автомобила отдолу пък може да се направи на някоя автомивка на самообслужване и да излезе не повече от 1-2 лв. По-сериозна сума може да се наложи да се похарчи, ако трябва да се менят консумативи, но и те трудно биха излезели над 50-60 лв., ако става въпрос за по-малка кола.
За собствениците на по-големи и нови возила пък инвестицията може да скочи няколко пъти. И тук обаче най-голям дял имат летните гуми, чиито цени при по-масовите 16 и 17-цолови тръгват от 72 лв. за брой и достигат и до над 250 лв. Така за 4 нови гуми цената може да скочи и над 1000 лв. В същото време смяна на консумативи на такъв автомобил, особено, ако е с голям двигател, може да стигне и около 400 лв. Чистачките на този тип коли понякога са специални и съответно хич не са евтини. В същото време със сигурност ще имат климатик. Който, ако трябва да се напълни с фреон, едва ли ще струва по-малко от 60-70 лв., а някъде достига и до 100 лв. Така грубите сметки показват, че подготовката за лятото на такава кола може да струва на собственика и повече от 1500 лв.