Предлагат ограничения за младите водачи

Статистиката показва, че 1/4 от пътните инциденти с жертви са причинени от шофьори с по-малко от две години стаж зад волана

по статията работи: Кремена Бедерева | 26.04.2011 | 19:20

Новите шофьори да карат само денем, само в градски условия и с опитен придружител до тях поне през първите им месеци зад волана – това са част от новите предложения за ограничаване на младите водачи, родили се след трагичната катастрофа в Симеоновград.

Статистиката показва, че 1/4 от пътните инциденти с жертви са причинени от шофьори с по-малко от две години стаж зад волана. Те са причинили смъртта на около 35% от хората, загинали в катастрофи, отбелязва още бТВ.

Тази статистика не е от днес и за ограничаването на младите шофьори се говори от години. Въпреки широките дискусии обаче тези идеи така и не бяха застъпени от предишните парламенти.

Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи е участвал в изготвянето на предложенията преди четири години.

"Имаше много странни аргументи: "Аз съм купил на дъщеря ми кола да се прибира от дискотеки, ти сега ще искаш да я придружавам”. Ами, като не искаш да я придружаваш, ще ходиш на гробищата. Това е жестоката истина”, казва Тодоров.

Сега, след катастрофата в Симеоновград, идеите отново се вадят. Една от новите е заимствана от европейската практика - първите месеци младият шофьор да няма право да напуска града и да кара нощем.

След специален изпит ще може да се излезе на междуградски път, отново само денем, и пак след изпит ще отпаднат всички ограничения.

Основният аргумент на противниците на предлаганите ограничения е, че това би приличало на дискриминация спрямо младите шофьори. Освен това се твърди, че в закона има заложени достатъчно ограничения.

Специалистите обаче са единодушни, че 36-те часа кормуване, през които минава всеки кандидат шофьор, в никакъв случай не са достатъчни, за да го подготвят за опасностите на пътя.

Истината е, че дори и законовите промени няма да имат ефект, ако младите хора не получават възпитанието, свързано с движението по пътищата, още в семейството.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


11 Пролет Генадиева 27.04.2011 | 11:14
Така е V D, какво е можело, а не какво се е направило, след като се е случил такъв инцидент. Както казваш, само се говори, а после всичко отминава. А защо не действаме и не направим нещо по въпроса, за да ограничим тези инциденти?
10 V D 27.04.2011 | 10:44
Всеки път, когато се случи някоя трагедия започва да се говори отново, какво е може да се направи, за да се избегне и след като утихне всичко, пак си остава същото. Трябва да се промени мисленето ни, не само законите. Не може вчера да си взел книжка и днес вече да твърдиш, че си най-великият шофьор на света. Не мога да разбера и родителите на тези деца. Как ще му купиш кола и ще го оставиш ти да кара сам и през нощта, като знаеш, че ще употреби дори малко алкохол? С цел да угаждаме на децата си и да се показваме колко пари имаме, и какво можем да си позволим да им купим, ще се затрием като нация.
9 Стамена Георгиева Георгиева 27.04.2011 | 10:44
Когато взех книжка 2006 година много исках кола и баща ми ми каза, че ще ми купи, ако си взема изпита от първия път и то без грешка. Въпреки, че изпълних това което искаше, той не ми купи. До две години след това карах само в негово присъствие и тогава вече започна да ме пуска да карам сама от време на време. Получих така желаната си кола преди малко повече от година и въпреки всичко не твърдя, че съм отличен шофьор. Никой не трябва да си вярва достатъчно и всеки трябва да се съобразява най-вече с хората около него, когато е зад волана. Стига с тези своеволия на малките глезльовци на мама и тати.
8 Borislav Bonev 27.04.2011 | 10:15
По-скоро са наложителни промени в обучението на водачите, които искат да придобият свидетелство за управление на МПС. Вземайки шофьорска книжка, всеки един от тях трябва да бъде спокоен, уверен и концентриран. Ако тези три елемента от поведението липсват, то означава: първо - инструкторът не си е свършил качествено работата и второ - изпитващият не е трябвало да дава прословутото "Да".
7 Станимира Георгиева 27.04.2011 | 10:04
Подкрепям и аз промените! Тука в България нещата, не могат да се случват, явно, без строги и ясни наредби, ЯВНО трябва да ни бъдат налагани жестоки разпоредби за всичко, за да можем, най-накрая да започнем да се замисляме, че НЕ ВИНАГИ ЗНАЕМ всичко и не винаги сме прави! Това няма нищо общо с "европейското" мислене! Има общо с елементарно чувство за отговорност, което в днешната младеж, силно липсва, направо си го няма. Родителите в днешно време, сякаш са ги оставили да растат като гъби, на произвола на съдбата, позволяват им да карат пияни, да убиват хора и да бъдат крайно безотговорни! Нямам думи!
6 Ани Г. 27.04.2011 | 10:04
Факт е, обаче също, че има и по-възрастни шофьори на пътя, които в стремежа си да докажат НЕЩО, създават изключително опасни ситуации, особено тези с големите и скъпи коли, джипове и т.н. Да си карат бързо, аз нямам нищо против, но защо трябва да създават предпоставки за катастрофи, и когато един млад шофьор е на пътя и кара, например с 60 - 80 км/ч., някакъв чичка да го засече, и накрая, като стане лошото, кой излиза виновен!? Със сигурност, не е младежа с потрошения Голф!
5 Георги Петров 27.04.2011 | 09:50
Доста зачестиха произшествията на младите шофьори. Публична тайна е, че много от тях никога не са се явявали на шофьорски изпит, а с пари под масата вземат книжка и стават водачи на МПС-та без нужния опит и знания. Някои водачи са твърде нервни и комплексирани и аз смятам, че именно те правят повечето рискови изпреварвания и катастрофи. Когато човек е спокоен и е в очакване може да реагира на някоя ситуация за по-малко от секунда, докато когато е изнервен, тогава реагира за доста повече време и от там идват произшествията.
4 Алекс Г. 27.04.2011 | 09:50
Не е лошо като идея, да се поставят ограничения за младите шофьори, защото точно в първите месеци след получаването на книжка те си позволяват най-много да нарушават правилата и понякога докато се нарадват на колата, която карат не се усещат как застрашават живота си, а и на много хора с безрасъдното си каране. Едно нещо не ми харесва и то е, че ги ограничават да карат през нощта. По принцип един начинаещ шофьор е най-добре да шофира вечерта, когато няма много коли, за да усъвършенства своите умения и да свикне на габаритите на колата, която управлява. 36 часа определено не са достатъчни, но шофьор се става, когато седнеш сам в колата и няма кой да ти казва какво да правиш и как да караш. Цялата отговорност пада единствено и само върху теб!
3 Пролет Генадиева 27.04.2011 | 09:44
Съгласна съм с теб Златка, а някои даже не им вземат пълната такса за курса и не карат всички задължителни часове. Какви шофьори са? Убийци по пътя.
2 Златка Стоева 27.04.2011 | 09:10
Според мен трябва да се засили контролът и над инструкторите, които обучават бъдещите шофьори. Много от тях "продават" изпита по кормуване и пускат на пътя неопитни водачи, които рано или късно попадат в произшествие.
1 Иванка Иванова 27.04.2011 | 08:55
Тези, 36 часа изобщо не стигат, поне по мое мнение. Аз съм "за" промените, които се обмислят и искрено се надявам да бъдат въведени. Трагедията, която стана в Симеонов град, промени живота на семействата на загиналите и почерни цяла България. Не смятам, че трябва да се дават книжки на лица не навършили поне 21 години, ако се дават на лица на 18 години, то задължително да имат придружител, да не шофират извън града или късно вечер. Едно е да кара човек с опит, друго е 18- годишен. А за употребата на алкохол и карането нямам какво да кажа....

ТВ програма

Кино

  • Сега Спортната 2024г. обзор
  • 13:30 Българското село
  • 14:00 Малки истории
  • 15:00 Уча, зная и играя детско шоу
  • 15:30 100 процента Коко игрален филм...
  • 17:00 Това го знам детско куиз шоу
  • 18:00 Имате среща с ... Диана Любенова...
  • 18:45 Спорт ТОТО
  • Сега ПРЕМИЕРА: "Калифорнийска Коледа:...
  • 15:00 "Бригада Нов Дом" - социален проект...
  • 16:30 "120 минути" - публицистично...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 19:30 bTV Репортерите - поредица за...
  • 20:00 "Черния Адам" - екшън, фантастика,...
  • 22:30 "Голямата работа" - комедия (САЩ,...
  • 00:30 "Надпревара с времето" - трилър...
  • Сега "В Шотландия за Коледа" - с уч. на...
  • 14:15 "Случва се по Коледа" (премиера) -...
  • 16:00 "Да хванеш гората" - документална...
  • 16:30 "На фокус с Лора Крумова" -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 19:20 Темата на NOVA
  • 20:00 "Бързи и яростни 5: Удар в Рио" - с...
  • 22:40 "Мумията се завръща" - с уч. на...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.