Новите шофьори да карат само денем, само в градски условия и с опитен придружител до тях поне през първите им месеци зад волана – това са част от новите предложения за ограничаване на младите водачи, родили се след трагичната катастрофа в Симеоновград.
Статистиката показва, че 1/4 от пътните инциденти с жертви са причинени от шофьори с по-малко от две години стаж зад волана. Те са причинили смъртта на около 35% от хората, загинали в катастрофи, отбелязва още бТВ.
Тази статистика не е от днес и за ограничаването на младите шофьори се говори от години. Въпреки широките дискусии обаче тези идеи така и не бяха застъпени от предишните парламенти.
Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи е участвал в изготвянето на предложенията преди четири години.
"Имаше много странни аргументи: "Аз съм купил на дъщеря ми кола да се прибира от дискотеки, ти сега ще искаш да я придружавам”. Ами, като не искаш да я придружаваш, ще ходиш на гробищата. Това е жестоката истина”, казва Тодоров.
Сега, след катастрофата в Симеоновград, идеите отново се вадят. Една от новите е заимствана от европейската практика - първите месеци младият шофьор да няма право да напуска града и да кара нощем.
След специален изпит ще може да се излезе на междуградски път, отново само денем, и пак след изпит ще отпаднат всички ограничения.
Основният аргумент на противниците на предлаганите ограничения е, че това би приличало на дискриминация спрямо младите шофьори. Освен това се твърди, че в закона има заложени достатъчно ограничения.
Специалистите обаче са единодушни, че 36-те часа кормуване, през които минава всеки кандидат шофьор, в никакъв случай не са достатъчни, за да го подготвят за опасностите на пътя.
Истината е, че дори и законовите промени няма да имат ефект, ако младите хора не получават възпитанието, свързано с движението по пътищата, още в семейството.