Отпада отделният режим за периодичен контрол на автомобилните газови уредби, който ще остане само част от общия периодичен контрол върху пътните превозни средства и техните компоненти, с което значително ще се облекчат и ползвателите на такива уредби.
Това гласят промените, които правителството прие в Наредбата за устройството и безопасната експлоатация на преносните и разпределителните газопроводи и на съоръженията, инсталациите и уредите за природен газ, в Наредбата за устройството, безопасната експлоатация и техническия надзор на газовите съоръжения и инсталации за втечнени въглеводородни газове и в Наредбата за условията и реда за издаване на лицензии за осъществяване на технически надзор на съоръжения с повишена опасност и за реда за водене на регистър на съоръженията.
В трите наредби се предвижда да се отменят разпоредбите, съдържащи изисквания към устройството и правила за последващия контрол върху автомобилните газови уредби, работещи с природен газ или втечнени въглеводородни газове, съобщават от Министерски съвет.
Разпоредбите, които се отменят, третират автомобилните газови уредби като самостоятелно и независимо от автомобила съоръжение. Те са създадени преди присъединяването на България към Европейския съюз и в настоящия момент са в противоречие с нормите на хармонизираното европейско право.
Промените в Наредбата за устройството, безопасната експлоатация и техническия надзор на съоръжения под налягане се налагат от приетата нова Наредба за съществените изисквания и оценяване на съответствието на транспортируемо оборудване под налягане, транспонираща Директива 2010/35/ЕС.
С нея се предвиждат различни от досега действащите правила и органи, извършващи периодичните прегледи и проверки на транспортируемото оборудване под налягане, което е част от по-общата категория "съоръжения под налягане”.
Периодичните прегледи и проверки на транспортируемото оборудване под налягане ще се извършват само от нотифицирани органи, т. е., от лица, получили разрешение от председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.
Измененията в Постановлението по отношение на автомобилните газови уредби влизат в сила от 1 декември 2012 г., а по отношение на транспортируемото оборудване под налягане – след обнародването му в "Държавен вестник”.
iNews припомня, че досега водачите на автомобили с газови уредби трябваше да извършват технически преглед отделно от задължителния годишен технически преглед на колата. Това на практика означава, че всеки собственик на автомобил трябва първо да извърши техническия преглед, а след това - и този на самата газова уредба на автомобила.
След това колата се маркира със стикер на задното стъкло. Бензиностанциите също са задължени да изискват от водачите документ за технически преглед на газовата уредба на автомобила. Ако водачът няма такъв, служителите на бензиностанциите могат да откажат да го обслужат.
Годишен технически преглед на автомобил се извършва, като всяко МПС се представя на годишен технически преглед през месеца в знака за периодичен преглед от предходната година. Нови леки автомобили се представят на годишен технически преглед на третата и петата от първоначалната им регистрация, след което задължително всяка година. Леки таксиметрови автомобили се представят на годишен технически преглед на всеки 6 месеца.
Техническият преглед на автомобилни газови уредби (LPG) пък се състои от външен преглед на бутилката - преглед на външното състояние на бутилката за наличие на деформации, подутини, пукнатини, видими с невъоръжено око, корозия и други неизправности или други дефекти, застрашаващи целостта на резервоара и намаляващи дебелината на стената му; дали начина на закрепване на бутилката на АГУ към автомобила; дали отговаря на инструкцията за монтаж; стабилността на закрепване на бутилката към автомобила и състоянието на газопредпазното устройство върху нея и др.
Също така се проверява и изправността на електрическите връзки на електромагнитните вентили, редуктор-изпарителя, командния ключ и предпазителя с електроинсталацията на автомобила; визуално се проверява за наличие на нарушена изолация и други механични повреди. Най-малко веднъж на 5 години пък се проверява и изпитва якостта на резервоара и на плътност на останалите елементи.