Оценка на потребностите ще замени досегашният критерий "ред на подаване" при включването на потребители за услугата "Асистент за независим живот" в София.
Това съобщи на пресконференция заместник-кметът Албена Атанасова, цитирана от БТА.
Предложенията за промени в наредбата са обсъдени с организациите на хората с увреждания и предстои да се внесат в Столичния общински съвет.
Променя се и редът за одобряване на кандидатите за услугата - ако при първата комисия потребителят има претенции, той ще може да поиска втора комисия, която да направи нова оценка на потребностите.
Освен това резултатът от тази оценка и включването в услугата ще може да се обжалват пред кмета на София. Срокът за кандидатстване ще е от 1 септември, а не както беше досега - от 1 декември.
Причината за промяната е намерението на общината всички ползватели на услугата да я получават от 1 януари всяка година, а не поетапно през годината, както беше сега.
По думите на общинския съветник Анета Георгиева тези промени са обсъдени с най-широк кръг от организации на хора с увреждания.
Георгиева посочи, че Общественият съвет е обсъдил множество предложения, като едно от отхвърлените е било да не се кандидатства всяка година за тази услуга. Не е прието и предложението за различна ставка за заплащане в зависимост от това дали асистентът е роднина или не.
В оценката на потребностите е включена и опция за приемни семейства, които отглеждат деца с увреждания от социални институции. Тази година в социалната услуга, издържана от бюджета на общината са включени над 1400 ползватели. Бюджетът й тази година е 5,5 млн. лв.
Повече от половината от ползвателите на социалната услуга са учащи се, посочи заместник-кметът Албена Атанасова. За останалите, които са подали документ, че работят, се прави проверка в НОИ и НАП дали се осигуряват.
Социалната услуга осигурява максимално заплащане на асистентите на хората с увреждания в размер на до две минимални работни заплати.