По българската железопътна мрежа скоро е възможно да се появят и други превозвачи. Това в по-голяма степен важи за пътническите превози, отколкото за товарните, при които отдавна оперират и частни компании, а не само БДЖ. Това става възможно с приетите днес от Министерски съвет промени в Закона за железопътния транспорт. Основната им цел е въвеждането на разпоредбите на Директива 2012/34/ЕС за създаване на единно европейско железопътно пространство.
Основните цели на еврозакона са да бъде улеснено навлизането на нови участници в железопътния пазар и подобряването на конкуренцията, за да бъдат постигнати по-ефективни и работещи товарни и пътнически жп-услуги. Това означава, че след приемането на промените и от Народното събрание, по родните железни пътища може да започнат да превозват пътници и други компании освен държавната БДЖ, която за момента е единствената у нас, оперираща с пътнически вагони.
С предложения законопроект ще се подобрят условията за недискриминационен достъп до жп съоръженията, ще бъде повишена и прозрачността на институционалната рамка на железопътния пазар. Промените целят и постигане на по-добро ниво на сътрудничеството и координация за развитието на международния железопътен транспорт.
В законопроекта са предвидени и промени, свързани с въвеждането на електронния билет като превозен договор в железопътния транспорт при превоз на пътници. Което означава, че скоро може клиентите на БДЖ и евентуално появяващите се конкуренти, да могат да пътуват с влак с билет в смартфона. Подобна практика е широко разпространена в чужбина. У нас е позната единствено за хората, които летят със самолети. Там отдавна са въведени електронни бордни карти, които пътниците носят в смартфоните си. С измененията в Закона за железопътния транспорт се въвежда и използването на електронна товарителница.