"Нашето общество вече приема за нормално и фалшивото, и ограничаващото. По въпроса за свободата ние реагираме не с инстинкта за повече свобода, а за повече ограничения".
Това заяви пред БНР Първан Симеонов, социологическа агенция "Мяра".
Той представи резултатите от изследване за отношението към социалните медии и истината в новинарския поток, проведено сред 800 пълнолетни български граждани.
"Става въпрос за едно застаряващо общество, за което са характерни репресивни нагласи".
61% заявяват, че срещат фалшиви новини всеки ден, посочи Симеонов в предаването "Хоризонт до обед".
"Това е атестат какво мислят българите за информацията, която се появява във всичките им канали и води до определени изводи. Може би наистина има ръст на този тип информация. Второ - има ръст на говоренето по тази тема. Трето - съществува обществен автоматизъм и недоверие към информационната среда. Очевидно масовото съзнание свиква с идеята, че нас ни лъжат.
След началото на войната в Украйна традиционните медии в България, предполагам, че и на още много места в Западния свят, губят част от аудиторията си, която мигрира към алтернативни източници на информация, които не се подчиняват на журналистическите стандарти".
Почвата за фалшиви новини в България е удобна по много причини, обясни още Симеонов.
"Една от тях е исторически насложеният русофилски сантимент, който е част от културния код. Втората са сериозните нива на отчуждаване, социално разслояване, гетоизация и застаряване – изоставане от медийните тенденции".
Той обясни, че над 40% от анкетираните казват, че са ставали свидетели на някаква форма на ограничаване във Фейсбук.
"17% твърдят, че самите те са били обект на такова. Мнозинството от ползващите Фейсбук са в досег с ограниченията".
Ние, Западният свят, дадохме лош пример с касирането на изборите в Румъния заради влияние чрез ТикТок, отбеляза още Първан Симеонов.
"Не ни харесват изборните резултати - може да ги отменим – така ще се прочете на масово ниво. Второ – може да произведем контра ефект и този кандидат да се окаже по-популярен. Трето – не социалните медии гласуват, а хората. Не ми се мисли каква Кутия на Пандора отваряме по този начин!".
Противопоставяне на това ново нормално може да се постигне чрез медийно образование и критично мислене, обясни той.
"Ние трябва да се научим да оперираме в тази нова среда".