Както знаете аз следя внимателно сроковете за изпълнение на третата линия на метрото, която е изключително важна за града. В момента има прокопан тунел от пробивната машина близо 3 километра. Машината до края на този месец ще продължи пътя си към следващата метростанция. Това заяви кметът Йорданка Фандъкова, която направи инспекция на изграждането на третия лъч на метрото при Александровска болница, предаде БГНЕС.
Вече 2 години от началото на строителството на първия етап на третата линия на метрото имаме изпълнение от 56%. Това, което чухме и видяхме днес, ни дава уверението, че се движи в график изпълнението на третата линия на метрото, специално на първия етап и очакваме до 2019 г., по-скоро до есента да бъде пуснат първия етап, добави кметът на София. Фандъкова коментира, че този етап включва близо 8 км нови метролинии и 8 метростанции. В момента се произвеждат и влаковете за новата линия на метрото. Очаква се тази година 5 от тях да бъдат произведени и да дойдат в България.
"Този проект се финансира до голяма степен от ОП "Транспорт". От около половин милиард евро, общо около 390 млн. евро са безвъзмездна финансова помощ. Разбира се и участието на Столична община, финансовото участие, е също съществено. Ние сме гарантирали, че за построяването на повече линии на метрото ще осигурим средства, затова и по мое настояване започнахме и втория етап на метрото в Овча купел, при Околовръстен път", добави още кметът на София. "Очакваме до есента тази година да освободим наземното движение тук в този участък, в стария вид и стария габарит и правим всичко възможно да работим в синхрон, за да можем едновременно с подземната работа, да се справяме и с наземните задачи. Там, където минава метрото имаме обновени булеварди, тротоари и осветление. Очакваме с построяването на третата линия на метрото да спестяваме около 90 хил. тона вредни емисии на година", коментира Фандъкова. Тя добави, че поетапно се възстановяват и части от булевардите "Пенчо Славейков" и "Георги Софийски".
От своя страна Нено Димов, министър на околната среда и водите, заяви, че това е един от големите проекти на Столична община, който е пряко свързан с опазването на чистотата на атмосферния въздух, като подчерта, че това е основен проблем, който трябва да бъде разрешен заедно с местната власт.
"Вчера имахме разговор и до края на първото полугодие ще се опитаме да отворим и ОП "Околна среда- Въздух", за да може общините да кандидатстват и за финансиране, свързано с другите източници, основно битовото отопление. Надяваме се, по този начин да подпомогнем и Столична община, и всички останали български общини да минат крачка напред в опита да дадем по-чист въздух на гражданите на България", допълни той.
"В контекста на предстоящите преговори по бюджетната рамка в ЕС е много важно да се преборим заедно с останалите държави и да настояваме за продължаване на кохезионната политика. По-голяма част от финансирането, което минава през ОП "Транспорт" идва именно по тази линия и се надявам да успеем да задържим ниво на финансиране по кохезионния фонд и следващите години така, че да може да продължава един истински интермодален проект", заяви Ивайло Московски, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Фандъкова коментира, че се разработват и следващи проекти за разширението на всички линии, подготвят се и градоустройствени процедури. За ремонта на Ларгото кметът на София коментира, че се очаква Министерството на културата като възложител, да осигури гаранционното изпълнение, има решение на Министерски съвет за това да се предаде Ларгото на София. Общината ще приеме обекта само ако са сигурни, че той е приключен в добро качество.
"Важно е да започнем да го стопанисваме, защото има пълна готовност да разширим Музея за история на София. Имам уверение от министър Банов, че ще направят всичко възможно час по-скоро да се отстранят всички проблеми които има", добави още Фандъкова. Кметът коментира и темата със закупуването на електробуси, като заяви, че има избран изпълнител за доставка на първите 20 електробуса за София и се очаква наесен да пристигнат в града.