Българи и чужденци ще пътуват много по-лесно до Гърция през ГКПП "Маказа”. Това става благодарение на новоизградения път между Кърджали и село Подкова, който там се свързва директно с шосето към граничния пункт, до който има още 30 км, също нов път. Така на практика вече има бърза и удобна връзка за пътуващите към тази част на Гърция, например към Комотини, направо от магистрала Тракия до границата.
По-голямата част от пътя е нов. Общата дължина на отсечката е 32 км. От тя 8 е рехабилитация и модернизация на стар път, а останалите 24 км са изградени изцяло от нулата. Паралелно с това са построени и редица съоръжения – 12 кръстовища, още 6 са реконструирани, а 3 – рехабилитирани, изградени са още 6 моста, 1 надлез, 6 отбивки за принудително спиране, 6 подпорни стени и 10 подлеза, през които хора и животни да могат да пресичат пътя. Изградена е и 2-километрова пътна връзка до село Фотиново, обясни ръководителят на проекта от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Борис Борисов.
Целия проект е изпълнен в кратки срокове и без забележки, допълва още той. Борисов поясни, че на практика новият път е част от старото трасе на европейски коридор № 9, който е трябвало да свързва Финландия и Русия с Гърция през Румъния и България. Чрез завършването на проекта Кърджали-Подкова се осигурява качествен маршрут между магистрала "Тракия" и гръцката граница, което води до увеличаване на туристическия поток и подпомагане бизнеса. "Освен това се спестява време. Средната скорост по трасето се увеличава от 50 на 80 км/ч”, обясни още Борис Борисов.
Той допълни и че качеството на пътна настилка е много добро. "Всички тези фактори водят до по-добро икономическо развитие на региона. Не малък ефект е, че се намалява шума от трафика с подходящите материали и изграждането на шумозаглушителни стени. Намаляват се и вредните емисии”, допълва експертът.
В рехабилитацията на пътния участък, чиято по-голяма част е на територията на Кърджали, вече е налице и скоростен път с четири ленти. Дължината му е около 4 км. В останалата си част новият път е двулентов.
Към момента в някои участъци нямат право да се движат тежкотоварни камиони, но след изграждането на обходния път на Кърджали, трасето до Подкова и "Маказа” ще бъде отворено и за тях, обясни Иван Досев, началник отдел "Изпълнение на проекти по ОП "Транспорт" и Кохезионния фонд" към АПИ.
"Основната цел, която вече е изпълнена с приключването на проекта, е осигуряване на по-добри условия за безопасност на движението, по-добро отводняване и подобряване на транспортно-експлоатационните качества на трасето. Също така и подобряване на транспортните ни връзки с Гърция от една страна, а от друга – на трафика от Румъния”, обясни още експертът на АПИ. Той допълни и че с новия път се намаляват жертвите от катастрофи, увеличава се средната скорост, което пести време, а оттам и средства.
Съвсем скоро предстои и официалното въвеждане в експлоатация на отсечката Кърджали-Подкова, въпреки, че вече се ползва активно в пробен режим. Засега шосето поема предимно туристическия поток. Увеличаването на трафика пък ще доведе и до повишаване на икономическите ползи и благоприятното влияние на икономиката на региона, стана ясно още от думите на Иван Досев.
Новият път струва 53 млн. лв. На толкова възлизат сключените договори по проекта. От тях 80% са осигурени по Оперативна програма "Транспорт". Изпълнител на проекта е ДЗЗД "Кърджали-Подкова”. "Строителството ни отне близо 2 години. Като цяло не сме срещали много проблеми, нито при самото изграждане на пътя, нито по юридическата част от изпълнението на проекта. По време на инспекциите, на които се подлагаше строителството, които са и задължителни за всеки проект, реализиран с европейско финансиране, имаше дребни забележки, които бяха отстранени. На практика вече новото шосе е преминало през всички инспекции и няма забележки. Не очакваме да има такива и при предстоящата държавна инспекция на 25 февруари, след която новият път трябва да придобие разрешение за ползване”, обясни Веселин Бушев, управител на ДЗЗД "Кърджали-Подкова”.