Телефонът на потребителя 0700 122 999 на Българска агенция по безопасност на храните (БАБХ) заработи от понеделник, а потребителите веднага започнаха да го използват.
По данни на агенцията само до обяд е имало 17 сигнала, като основните оплаквания са свързани със срока на годност на продуктите, както и с липсата на достатъчна информация върху етикетите.
Сигнали ще могат да се подават всеки ден от 8 до 21 часа, включително и в почивни и празнични дни. Обаждането е на цената на един градски разговор, а за мобилните оператори – в зависимост от тарифния план, припомнят от БАБХ.
Агенцията беше създадена преди около два месеца и има подразделения в цялата страна. Очаква се във вторник тя да отчете дейността си за тези два месеца. От нейния пресцентър посочват, че ако искаме да подадем сигнал, можем да го направим и на новия ѝ сайт в специално създадена за целта електронна бланка: www.babh.government.bg.
След приемане на сигналите – писмени или по телефона, експерти би трябвало да извършват проверки и при нарушения да налагат санкции. Освен това те трябва и да се свържат със съответния потребител, за да му обяснят какво се е случило след подаденото от него оплакване.
Ето и някои насоки от БАХБ за това за какво трябва да следим по етикетите на продуктите, които купуваме. При етикетирането на храната би следвало да се включат данни за:
- наименованието, под което храната се продава;
- списък на съставките на храната и количество на някои от тях;
- количествено съдържание на генетично модифицирания организъм и уникалния му код;
- срокът на трайност на храната и условията, при които трябва да се съхранява;
- нетното количество на предварително опакованите в отсъствие на потребителя храни;
- име/фирма, седалище и адрес на производителя или на лицето, което пуска храната на пазара, държавата на произход при храни от внос, маркировка за обозначаване на партидата, към която принадлежи храната;
- указания за употреба, ако е необходимо;
- действителното обемно алкохолно съдържание за напитки, съдържащи повече от 1,2% vol.