Стачкуващите железничари са блокирали страната, съобщиха от КНСБ. Влакове, които вече трябваше да изпълняват разписанията си в страната, и в чужбина, не са тръгнали.
Първият влак, който трябваше да замине в 8:04 часа за Кюстендил, е останал на мястото си, както и международният влак за Букурещ, който трябваше да потегли в 9:05 часа.
Синдикатите са категорични в исканията си за оставки в ръководството на БДЖ. В София протестът се подкрепя от лекари, металурзи, пенсионери и др.
Протести има във Варна, Горна Оряховица, Плевен, Бургас. Перник и Стара Загора. В морската столица, бригадата за влак 9620, която е заявила, че ще стачкува, е била подменена.
Направени са общо 6 смени на превозните бригади - началник влакове и кондуктори. Те са извършени от управителя на "Пътнически превози" Георги Иванов.
До 11 часа на различни гари в Южна България са спрели 24 влакови композиции. Това съобщи за БТА Любомир Милков, председател на синдиката на железничарите към КНСБ в Пловдив.
По думите му в стачката са се включили повече от 80 процента от работещите в БДЖ-подрайон Пловдив, които са на смяна.
Милков каза още, че сега на централната гара в Пловдив са спрели международният влак от Истанбул за Белград, експресът от София за Ямбол и пътническите влакове за Асеновград и Панагюрище. По думите му до 16 часа, когато днешната ефективна стачка трябва да приключи, се очаква на гарата да останат още няколко композиции.
Синдикалистът каза още, че до момента от ръководството на БДЖ не са поискали да започнат нови преговори с протестиращите. По думите на Милков представители на ръководството оказват натиск върху стачкуващите железничари.
Любомир Милков информира, че след възстановяване на движението ще има закъснения на всички влакове, включително и на тези, които тръгват по разписание от началните гари след 16 часа.
Диспечерите на Централна жп гара София също стачкуват. "Диспечерите отказват да работят, защото няма какво да движат", коментира генералният директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) Милчо Ламбрев.
В разговор с колегите си, обслужващи централния диспечерски пост тази сутрин, той е разбрал, че стачкуват, защото искат да бъде подписан нов Колективен трудов договор.
Засега това не може да бъде постигнато, защото синдикатите напуснаха последните преговори, поради невъзможност да сближим позициите си, каза Ламбрев.
По думите му най-големият проблем на синдикатите в момента е, че искат завишаване на базовата минимална работна заплата за железницата. На този етап обаче ние не може да си позволим това, защото бюджетът ни е абсолютно ограничен и подобни желания не могат да бъдат удовлетворени, каза Ламбрев.
Същевременно стана ясно, че уволнения заради стачката няма да има.
От ръководството на БДЖ ЕАД заявяват категоричната си позиция, че участието в стачката няма да бъде повод за уволняване на служители. В съобщение до БТА от ръководството на холдинга посочват, че по никакъв начин не са отправяни заплахи към служителите, които изявяват желание да участват в стачните действия.
Ръководството на холдинга уважава правото на всеки един служител да стачкува, както е визирано в Конституцията на България, се посочва в съобщението. От БДЖ потвърждават позицията си, че стачката е незаконна и ръководството ще се възползва от възможността да защити правата си в съответствие с действащото законодателство - чл. 17 от ЗУКТС.