Един от уроците в учебник по биология за 9 клас на издателство "Анубис” предизвика много коментари и спорове в социалните мрежи. Най-дискутираните текстове са в урок 28: "Оплождане и индивидуално развитие”.
Там в графа "Юношество” е написано: "Възможно е осъзнаване на сексуално влечение към същия пол”.
За зрялата възраст пък е записано "изграждане на трайни връзки с партньор от другия или от същия пол”.
"Изненадана съм от реакцията, която се появява в социалните мрежи. Изглежда, че не сме свикнали да възприемаме съвременното състояние на науката и на развитието на обществото”, коментира пред бТВ проф. Мария Шишиньова , ръководител по съставянето на учебника.
Тя изтъкна, че учебниците се пишат по учебни програми, които предварително се обнародват и дискутират. "Не сме получили никакви забележки, оспорвания или въпроси. Задължително в учебната програма в очакваните резултати се изисква да се описват етапите на психосексуалното развитие на личността, същността и значението на сексуалното репродуктивно здраве, да се дискутират ранните сексуални контакти, необходимостта от толерантно отношение към хората с различна сексуална ориентация, личната отговорност”, изброи проф. Шишиньова.
По думите ѝ подобен вид тематика се застъпва напоследък по новите учебни програми. Променило се е развитието на човешкото общество, на знанията, проблемите, които се появяват, подчерта тя. "До средата на 80-те години на XX век човекът беше единственият жив организъм, който се изучаваше без полова система”, подчерта проф. Шишиньова.
"Ново е, защото в 80-те години гей прайд нямаше, по тези въпроси не се говореше в обществото, в медиите", посочи в разговора бившият министър на образованието Тодор Танев.
Той беше категоричен, че един учебник, освен собственото съдържание по дисциплината, има и възпитателно съдържание. "Това, което е направено от екипа, е абсолютно обективно, несугестиращо каквото и да било поведение, няма нищо нецензурно”, подчерта Танев.
Снимка: Фейсбук
Антоанета Донева, учител по биология в 51 училище в столицата, отбеляза, че темата за сексуалното образование е доста деликатна. Спорът кога и каква информация трябва да се предоставя на децата е нерешим по простата причина, че всеки родител, педагог и психолог има собствено виждане, допълни тя.