По-евтино образование могат да получат някои гимназисти у нас. Родителите ще могат да спестят някой лев, като закупят по-евтини черно-бели учебници на децата си. Това става възможно след като от образователното министерство са разрешили отпечатването на два вида учебници, помагала и др. за горните класове в средното образование. Мярката обаче не се харесва сред някои кръгове в обществото. Което става ясно от бурно коментираната тема в социалните мрежи. От коментарите там в последните дни става ясно, че редица хора недоволстват, тъй като смятат, че по този начин учениците се делят на бедни и богати. И тези с черно-белите учебници могат да станат обект на подигравки.
Държавата обаче не смята така. От образователното ведомство отбелязват, че отпечатването на по-евтини учебници, в които цветните картинки са спестени, е разрешено дори и от европравилата. Като уточняват, че това се отнася единствено за гимназиалните класове, докато при по-малките ученици всичко ще бъде цветно.
"Министерството на образованието и науката не дели децата на бедни и богати. Общата ни цел е образованието да дава равен шанс за успех на всички деца", пише в специално изпратената до медиите позиция на МОН. "Наредбата за познавателните книжки, учебниците и учебните помагала дава възможност учебниците от VIII до XII клас и по нива (нива от Общата европейска езикова рамка) да се отпечатват при пълноцветен и при едноцветен печат. Тази възможност е дадена, тъй като има предмети в по-горните класове, които не изискват задължително пълноцветен печат – например математика, физика, химия и др.", обясняват от ведомството. От там допълват, че всички учебници от I до VII клас се закупуват от държавата и са изпълнени при пълноцветен печат.
"Учебниците от VIII до XII клас се закупуват от родителите. Издателите и родителите имат право на избор и Наредбата на МОН само регламентира неговата свободна реализация. Министерството на образованието и науката одобрява съдържанието, графичния дизайн и полиграфическото изпълнение на учебниците. Издателствата единствено носят отговорност за своите маркетингови послания", поясняват още от МОН.