Учители и ученици от цялата страна могат да направят оценка на дигиталната среда в училищата и на придобитите в клас дигитални умения чрез инструмента SELFIE. Той беше представен пилотно от министъра на образованието и науката Красимир Вълчев и заместник-министър Деница Сачева в столичното 137 СУ "Ангел Кънчев".
Училищата, които пожелаят да се включат в измерването, ще използват специално разработена от Европейската комисия платформа с въпросник към ръководствата, педагогическите колективи и учениците. SELFIE обхваща шест ключови за дигиталното образование области - преподаване и учене, училищно управление, инфраструктура и оборудване, професионално развитие, практики за оценяване и дигитална компетентност на учениците. Всички отговори са анонимни, а попълването отнема между 20 и 30 минути.
"Инструментът SELFIE прави диагностика и анализира всички елементи на образователната среда. Това е отворена възможност за училищата да анализират своята степен на готовност за преминаване към ера, в която трябва да развиваме много по-задълбочено дигиталните компетентности в децата. Трябва да подпомогнем тази трансформация към "хибридни" образователни институции, в които информационните технологии ще са в основата на образователния процес", посочи министър Вълчев.
Заместник-министър Сачева допълни, че целта на МОН е до края на януари поне 250 училища да използват инструмента, за да проследят от какво имат нужда и да предприемат конкретни мерки. "На сайта на МОН ще бъде създадена секция, в която ще има достъп до него", допълни тя.
След представянето ученици от XI клас направиха демонстрация на SELFIЕ и отговориха на всички въпроси. Получените от българските училища данни ще бъдат обобщени от Европейската комисия, като първият анализ за България ще е готов през март 2019 г. Очаква се в инструмента SELFIE в цяла Европа да се включат 76,7 млн. ученици и учители от 250 000 училища в Европа, а целта е да се създаде първата Европейска карта на дигиталните иновации в училище.