Феноменът „електронно обучение”

Открива се първа международна конференция „Електронно, дистанционно...или обучението на 21-ви век” в СУ

по статията работи: Кремена Бедерева | 06.04.2011 | 07:50

Интегралният университетски център за изследване, създаване и осигуряване на качествено електронно учене на Софийски университет инициира своята първа международна конференция, посветена на феномена "електронно обучение”. Тя ще се състои в периода 6-8 април в Ректората на Софийски университет. Началото й е в 9 часа днес в Аулата на Софийски университет.

Центърът за електронно обучение е създаден с финансовата помощ на Фонд Научни изследвания и Структурни фондове, Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси”. Той се надгражда върху съществуващи звена в Софийски университет и обединява научно изследователската и преподавателска експертиза на академичния състав на най-стария и престижен университет в България в областта на теорията и практиката на електронното обучение.

С наименованието на конференцията "Електронно, дистанционно...или обучението на 21-ви век” се опитва да се провокира идеята за симбиозата на технологиите и обучението по начин, който ще направи тяхното разграничаване ненужно и невъзможно в близките десетилетия. Ученето с помощта на технологии и неговата мобилност и отвореност приемаме за иманентни характеристики на ученето на бъдещето. При това на близкото бъдеще.

Гост лектор на конференцията ще бъде Ричард Нос, професор по математика в Института по образование към Лондонския Университет и съпредседател на London Knowledge Lab, който ще изнесе пленарен доклад на тема: "Да научиш ненаучаемото - да преподаваш неподлежащото на преподаване" ("Learning the unlearnable, teaching the unteachable").

Широкият спектър от научна проблематика ще бъде представен в шест тематични секции:

 - Методологически, теоретични, практически, нормативни и технологически аспекти на интегриране на информационните и комуникационни технологии (ИКТ) в обучението;

 - Технологични решения за подпомагане и осигуряване на обучението;

 - Роля на технологиите за предоставяне на равен достъп до образование;

 - Качество на подпомогнатото от технологии учене и преподаване;

 - Добри практики на използването на ИКТ в разнообразен образователен контекст;

 - Подготовка на учителите за използване на технологиите обучението.

Темата на конференцията привлече интереса на водещи изследователи, млади учени, преподаватели и учители от всички степени на образованието. Включените в програмата доклади са обединени от логическата връзка теоретико-методологически и практически аспекти на електронното обучение.

Изключително ценни са добрите практики на използването на ИКТ, споделени от учителите, които са доказателство, не само за широкия спектър от възможности на ИКТ в образователния процес, но и за превръщането им в обект на изследване и педагогическо осмисляне.

В контекста на образователната реформа и концепцията на Министерството на образованието, младежта и науката от 22. 03. 2011 г. електронното обучение вече не трябва да се възприема като иновационно решение, а една от възможностите за повишаване качеството на образователния процес, за осигуряване на равен достъп до образование и за създаване на привлекателна и ангажираща образователна среда.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


6 Станимира Георгиева 06.04.2011 | 15:18
Общо взето и двата вида обучение за направени за удобство с днешния забързан свят. Може една от основните разлики е ,че при електронното обучение ти присъстваш на лекциите, но ползваш различни технологични средства - лаптопи, таблети и т.н. При дистанционното ти фактически на присъстваш, получваш всичко он лайн, комуникираш с преподаватели пак чрез Интернет и ДА, самообучаваш се. Всичко зависи от теб. Но аз съм на мнение, че все пак "феномен" не е добре подбрана дума, защото то си е вече практика и е нещ напълно нормлано за днешно време.
5 Мариана . 06.04.2011 | 12:11
На запад разлика между дистанционно и електронно обучение няма, защото на практика едното без другото е невъзможно. Друг е въпросът, че у нас дистанционното обучение е някаква форма на задочното – получаваш материалите и се самообучаваш, явяваш се на изпит и това е. При истинското електронно обучение, или така нар. е-learning, целият процес се извършва в уеб среда от материалите до оценяването (за справка СУ имат функциониращ такъв портал с разработени курсове). И ако за хуманитарните науки дистанционното обучение без добре разработено електронно такова е възможно, то за природните науки е на практика невъзможно или просто неефективно.
4 V D 06.04.2011 | 11:29
Важно е електронното обучение да навлезе в училищата и университетите, но не като основна форма на обучение. Има разлика между електронно и дистанционно обучение. Електронно обучение означава обучение ръководено с помощта на електронна медия, то е различно от дистанционното. То е обучение, което не изисква физическо присъствието на обучаемия, т. е. при него учащите се намират на различно място от това на преподавателя и осъществяват връзка помежду си чрез компютър или други комуникационни средства. Същността на е-обучението преминава през Интернет, интранет/екстранет, аудио или видео устройства, сателитна телевизия и CD-ROM. За много хора двете понятия означават едно и също, но всъщност не е така. Днес в университетите се прилага в много дисциплини, като лекциите които са ни изнесени от лекторите, след това ни се предоставят в електронен вариант за да не се губи време за писане по време на лекция. За мен този вариант е по удачен.
3 Мариана . 06.04.2011 | 11:28
Станимира, в СУ отдавна се занимават с разработването на материали, програми, учебни среди и сайтове, свързани с така нареченото дистанционно обучение. Но все още нямат действаща програма, по която да се обучават студенти в тази форма. За студентите изучаващи природни науки в университета електронното обучение съвсем не е новост, има редица курсове, които се провеждат изцяло именно по този модел. Така се постига своеобразно тестване на системата преди тя да бъде въведена в действие. Несериозно е да се говори за дистанционно обучение без наличието на подходящи среди за обучение, мултимедия, подготвени преподаватели и система за оценяване.
2 Станимира Георгиева 06.04.2011 | 09:20
Най-интересното е, че Софийски университет, който е така вездесъщ тепърва преоткрива електронното обучение?! Или поне аз така разбрах?! Всъщност то вече си стана практика в нашата мила родина, и много мой приятели И аз записахме магистратури дистанционно обучение, защото наистина позволява да имаш повече свободно време, особено ако ходиш на работа и да успяваш да съчетаеш и двете неща добре. А като го погледнеш от чисто практическа гледна точка, парите ти излизат колкото ако запишеш редовно или задочно, ако не и по-малко,но просто ги даваш накуп , защото на нас специално ни предоставиха абсолютно всичко - дискове, учебниците всичките и всичко беше добре направено в сайтовете за обучение. Единствено се изискваше от нас да ходим на изпитна сесия за 5 дни, и след това отново си разполагаш с времето. А вече това дали сме достатъчно отговорни и искаме да научим наистина нещо, си зависи изцяло от нас. Защото дори и на лекции да ходим редовно, ние пак може да си спинкаме сладко на катедрата и човека отсреща да ни запомни подобаващо?!
1 Пролет Генадиева 06.04.2011 | 08:50
От една страна електронното обучение има плюсове, но от друга и минуси . В плюс можем да кажем , че то спестява време от ходенето на лекции и изпити ,но от друга страна се губи пряката връзка . Кога обучението е редовно и всеки ден имаме досег и контакт с лекторите ние възприемаме бързо информацията , тя достига до нас по друга - по достъпна форма ,запомня се лесно . Докато електронното обучение , не ти дава този контакт . В него всичко ти е поднесено и от теб се изисква да си свалиш необходимия материал и да го научиш . А когато посещаваш ежедневно лекции , лектора може да ти спести и част от информацията. Електронното обучение има голям плюс , когато не си в България или нямаш възможността да учиш желаната специалност, то ти предоставя тази възможност . А изборът за формата на обучение е изцяло наш .

ТВ програма

Кино

  • Сега Магарешката кожа игрален филм...
  • 17:00 Това го знам детско куиз шоу
  • 18:00 Имате среща с ... Диана Любенова...
  • 18:45 Спорт ТОТО
  • 19:00 С БНТ завинаги
  • 19:50 Разкажи ми приказка предаване за...
  • 20:00 По света и у нас
  • 20:30 След новините
  • Сега "Бригада Нов Дом" - социален проект...
  • 16:30 "120 минути" - публицистично...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 19:40 "Защо, господин министър?" -...
  • 20:00 "Deepwater Horizon: Море в пламъци"...
  • 22:20 "Американска обсада" - екшън,...
  • 00:20 "Специален отдел Q" - криминален,...
  • 02:20 "Богатствата на България" -...
  • Сега "Да хванеш гората" - документална...
  • 16:30 "На фокус с Лора Крумова" -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 19:40 На фокус след новините
  • 20:00 "Твърде лично" - с уч. на Лиъм...
  • 21:50 "Самоличността на Борн" - с уч. на...
  • 00:15 "Повелителят на Дракони" - анимация
  • 02:10 "Професия шаферка" - с уч. на Тори...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.