Пред затруднения са изправени директори на училища и детски градини по отношение на изпълнението на решението за промяна на минималната работна заплата от 1 януари 2025 г.
Директорът на 51-во училище в София Асен Александров е на мнение, че проблемите ще зависят от това каква част от персонала е на минимална работна заплата (МРЗ).
"В 51-во училище около 9% от персонала е на МРЗ. Фонд "Работна заплата" за този месец ще се увеличи с 1%. По-голям е проблемът в детските градини, където поне 50% от персонала е на МРЗ. Там ръстът на Фонд "Работна заплата" ще е 6-7% и ще има затруднения. Най-много на МРЗ са професионалните училища, където процентът достига 25-30. В повечето училища са между 8 и 15% на МРЗ", коментира той за Bulgaria ON AIR.
Александров даде пример в ефира на "България сутрин", че заплатата на хигиенистките вече е 1100 лв., а с парите за прослужено време заплатата става 1500 лв. Точно толкова е брутната заплата и на начинаещ учител, който е без процент за прослужено време.
"Тази година ще имаме учители, които ще взимат заплати, колкото хигиенистките, което е дисбаланс. Има мрънкане, има очакване. Политиците бяха категорични, че учителските заплати ще се увеличат. Учителите си обясняват, че няма как да увеличим заплатите, след като средствата не са пристигнали в нашия бюджет", обясни училищният директор.
Хората от образователната система са притеснени от случващото се с цените на тока и излизането на свободния пазар. "Непрекъснато очакваш някакви изненади", призна Александров.
Събеседникът се обяви за национална регулация на използването на социални мрежи в училище.
"Изпратих на някои от нашите депутати правилата за използване на мобилен телефон в САЩ. Имат си шкафчета, джобчета... Проблемът е, че когато ги извадят от чантите, ние нямаме правила след това. Трябва да препишем забраната и мерките, които следват, ако не изпълниш забраната. Нямаме правила за това какво става, ако ти не изпълняваш някаква забрана", подчерта Александров.
Той очаква учебната година да приключи нормално и отново да останем недоволни от резултатите от изпитите. Асен Александров е категоричен, че учебните програми трябва да бъдат актуализирани.