Първокласниците да събират и изваждат числата до 100, а шестокласниците да изучават част от Питагоровата теорема - това предвиждат част от проектните програми, които ще залегнат в новия Закон за образованието. Това каза зам.-министърът на образованието Милена Дамянова на кръгла маса за обсъждане на учебните програми по информатика и математика от 1 до 7 клас.
Преструктурирането на учебното съдържание за 1-ви и 2-ри клас чрез включването на събирането и изваждането на числата до 100 е, с цел да се осигури повече време за автоматизиране на таблицата за умножение и деление във 2-ри клас.
"Събирането на числата 20+30, 30+40, е в същата логика, с която събираме 1+2", коментира Дамянова. Целта е децата да схванат алгоритъма и логиката, за да могат да го прилагат и на практика, уточни тя.
Проектните предложения предвижат част от Питагоровата теорема да се изучава вече в 6-ти клас, а не в 9-ти клас, както беше досега.
Преместването й в по-долен клас е, защото в другите европейски държави тя не се изучава в 9-ти клас, следствието, на което, когато нашите ученици участват в програмата PISA, се затрудняват с решаването на задачите, обясни Дамянова.
Тя успокои, че Питагоровата теорема ще е на много по-ниско и разбираемо ниво за шестокласниците, които ще я изучават. Тя ще се изучава единствено като умение за работа с формули. Целта и на тази промяна е учениците да разберат алгоритъма.
От учебното съдържание се предвижда да отпадне и изучаването на параметрично уравнение в 7-ми клас и целия гимназиален курс. Причината за отпадането е единодушното мнение на всички преподаватели, че това е знание, което трудно се усвоява от учениците.
Изучаването на трапец и всички негови свойства ще се учи вече в 8-ми клас, а не в 5-ти -7-ми клас, както беше досега. Ще има нов прочит на темите по математика за 5-7-ми клас в посока разтоварване от излишен академизъм и ще се наблегне на практическата приложимост на математическите задачи при решаване на житейски проблеми.
По информатика пък ще се наблегне на безопасното използване на информацията от интернет, подчерта Милена Дамянова. Идеята е не просто да сърфират в отделни линкове, а начините, по които да се предпазват от опасностите, които съществуват там. Предвижда се всички часове за нови знания и умения да се провеждат в компютърен кабинет и учениците практическите да усвояват новите елементи на учебното съдържание.
Специален акцент е отдаден и на значението на авторските права и личната неприкосновеност в интернет пространството.
Новите програми ще са доста по-улеснени, защото са включени да се изучават до 60% теми за нови знания и до 40% - за упражнения и практика. В някои от класовете новите знания са до 50-51%, което означава, че се набляга повече на практиката, подчерта зам.-министърът на образованието.
След като бъде утвърдена учебната програма, може да се очакват и нови учебници, заяви още тя. Според нея е необходима минимум една година, за да може един учебник да се напише добре. Затова най-реалистичният срок, в който новите програми могат да влязат в новите учебници, е 2014-2015 г.
Дамянова поясни още, че по-голямата част от авторските екипи, предложили промените, са учители.