Все повече бизнесмени отделят значително време и средства за социална дейност и благотворителност. Според проучване на един от известните специалисти в областта Джейсън Сол дори големите американски корпорации все още действат на принципа „така трябва“ или „задължени сме“, когато развиват социална дейност, вместо да преобърнат позитивите от дадено дело в бизнес печалба.
В новата си книга „Социална иновация“ Сол дава пет съвета как бизнесът може чрез иновативни стратегии да превърне социалната дейност в „стойност“, която решава проблеми, пише Good.is.
Съвет номер едно – печелете от продукти и услуги на вторични пазари. Фокусирайте се върху пазари, които не носят печалба на никой досегашен продукт. За пример авторът сочи програмата на Wal Mart за изписване на рецепти за 4 долара.
Съвет номер две – завладейте новите пазари по заобиколни начини. Най-големите пречки пред завземането на нова пазарна територия в днешно време са социални – липса на кадри, бедност, недобра инфраструктура, необразовани потребители. За пример се сочи Tesco, която наскоро атакува по-бедните райони в САЩ с вериги магазини за плодове и зеленчуци, в които клиентът се разплаща посредством устройство за снемане на пръстов отпечатък.
Съвет номер три – установете емоционална връзка с потребителите. В днешно време малко са областите, където е възможно лесно да излезеш с уникално предложение – обикновено пазарът е наситен с много продукти с близко като градация качество. Затова е нужно да обърнете внимание върху емоционалната стойност на продукта си – примерът тук е Pampers и партньорството с Unicef и инициативата купете си Pmapers, осигурете ваксинация срещу тетанус на едно дете от Третия свят.
Съвет номер четири – развитие на собствени кадри. Много компании се оплакват от днешното образование, затова е по-добре да вземат нещата в свои ръце и да влязат директно в битката. Примерът в лицето на Cisco го доказва – американската технологична компания създаде академия, в която деца от по-бедни семейства се обучават за мрежови специалисти.
Съвет номер пет – въздействайте чрез обратна психология. Пример тук е търговията с въглеродни емисии – вместо да се лобира срещу даден проблем пред политиците, проблемът се превръща в печалба и за обществото, и за бизнеса.