Шунката, която ядем – пълна с вода

Според анализи деликатесът на пазара у нас има 77% вода

по статията работи: Кремена Бедерева | 13.02.2014 | 07:41

Шунката, която ядем, се оказа досущ като пилетата, които ядем - пълна с вода. Няколко вида шунка на пазар у нас съдържат вода над допустимото количество.

Това показва от изследване на Асоциация "Активни потребители”. Според техните данни шунката има водно съдържани между 74 и 77%, пише в. "Монитор".

В крайна сметка обаче никъде няма ориентир какво трябва да бъде съдържанието на течности и производителите на практика могат да добавят колкото си искат вода, каза Богомил Николов, изпълнителен директор на асоциацията. Той смята, че у нас може да има доброволен стандарт и за този продукт, за да се ориентират купувачите добре какво слагат в кошницата си.

"В Щатите и Великобритания има три вида шунка, като разграничението се прави чрез наименованието в зависимост от водното съдържание", дава пример Николов.

Според него и българският потребител, и българският производител ще спечелят, ако се направи такъв стандарт.

Всяка компания, произвеждаща шунка у нас, сама прави техническата си документация, в която се упоменава и водното съдържание, уточни д-р Румен Караманов, член на Асоциацията на индустриалното свиневъдство в България.

При производството на шунка се прави т.нар. овкусяване на месото и се влагат добавките, които са регламентирани в Наредба №8 на агенцията по храните. В нея строго е регламентирано процентното участието на всяка добавка. Влагането на вода в този случай обаче е неизбежно, защото при овкусяването добавките се вкарват в продуктите в разтворено състояние.

Затова опасността прекаляването с течностите е въпрос на самоконтрол и съзнание на всеки един производител, който ползва добавките, независимо от това дали е шунка или друг продукт, казва експертът по храните. Контролният орган трябва да провери техническата документация на всеки един производител, какъв процент водно съдържание е заложено и дали това се изпълнява.

При шунката рандеманът може да достигне 50%. От килограм месо опитният производител може да направи кило и половина деликатес. Според специалиста в този случай трябва да се работи както при пилешкото месо, където беше ограничено допълнителното добавяне на вода. Европейският регламент 543 ограничава водното съдържание, но разрешава овкусяването на месото.

"Това обаче е вратичката, през която може да се добавя течност и да се вдига теглото на продуктите. Никой не отчита, че овкусителите се вкарват с течност и така водното съдържание става изключително високо. Подобен проблем съществува и с пресните меса у нас. Голяма част от тях влизат във веригите и се продават като пресни меса, но всъщност при тях има намеса и водното съдържание е повишено заради употребата на консерванти и хранителни добавки. Всяко третирано месо обаче трябва да се определя като полуфабрикат и няма място на щанда за пресни меса", категоричен е д-р Караманов.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


32 Mer Zlatkova 13.02.2014 | 16:53
Ама естествено, нали така тежи повече и уж става по-крехка, ама след няколко дни и не става за ядене и започва да се разлага.
31 мистър питкин 13.02.2014 | 14:51
определено трябва да има такъв стандарт и това трябва да се направи час по-скоро. нещата трябва да се вземат под контрол и повече да не се повтарят тези неща.
30 Картин Марбовски 13.02.2014 | 14:50
определено може да се каже, че за нищо не става и това е повече от ясно. дано занапред да няма повече такива проблеми и да може да ядем само качествена храна.
29 мистър питкин 13.02.2014 | 14:50
не трябва да се купуват каквито и да било колбаси, защото това може да бъде много опасно. дано занапред да няма повече никакви проблеми и това да е добре.
28 Картин Марбовски 13.02.2014 | 14:49
да, и там има много неща, които не стават за ядене и това може да се види много добре. дано занапред да няма повече никакви проблеми и всичко да бъде наред.
27 печено агнешко 13.02.2014 | 14:48
определено това е много важно да се знае и няма как да бъде по друг начин. дано занапред да няма повече никакви проблеми и всичко да бъде наред.
26 главата празна 13.02.2014 | 14:47
това повече не трябва да се повтаря и не трябва да има повече такива проблеми, защото това не може да продължава по този начин.
25 мистър питкин 13.02.2014 | 14:46
това са едни много лоши новини и няма как да бъде по друг начин. дано да бъдат хванати виновниците и да бъдат наказани по най-суровия начин.
24 Картин Марбовски 13.02.2014 | 14:46
това може да се каже, че са едни много лоши новини и няма как да бъде по друг начин. дано занапред да не си купуваме повече такива шунки, защото това повече не може да продължава по този начин.
23 Sisunka Mitevska 13.02.2014 | 14:31
Същата работа като и с пилешкото - пълно е с вода и за нищо не става, половината като го сложиш да готвиш и се изпарява. А тези шунки така да миришат лекарства чак от тия разтвори, с които ги блъскат.
22 gospoja jeleva 13.02.2014 | 11:50
Да съгласна съм или ако има от къде да си купувате домашно пиле, ще бъде най-добре, там шансът да бъде наблъскано с вода и консерванти е много по-малък.
21 Пламен Панайотов 13.02.2014 | 11:35
"Шунката, която ядем, се оказа досущ като пилетата, които ядем - пълна с вода" - Аз и не съм очаквал нещо различно и гледам от ден на ден да ям все по - малко колбаси .
20 Батко Реджеп 13.02.2014 | 11:17
За жалост си прав и това не е от вчера и днес . Човек дори да иска да си купи по - скъпи български колбаси, няма гаранция за качеството им .
19 gergana dimova 13.02.2014 | 11:05
Колбасите за голямо съжаление у нас са много далече от нужното качество. Освен с вода са натъпкани с боклуци. Аз за това не купувам колбаси.
18 Баба Пъша 13.02.2014 | 11:03
И сега какво, излиза ,че е плащаме за шунка, а получаваме само вода . Това е доста не морално от страна на производителите, после що българското производство не вървяло...
17 viktor viktorov 13.02.2014 | 11:00
Това не може да ме учуди, шунки, пилешко, колбаси и други месни продукти са под всякаква критика, за да се докара добра цена съдържанието в тях е вода и химия.
16 Beautiful Mind 13.02.2014 | 11:00
То вече нищо качествено не се продава на този пазар?! Колбасите пълни с найлони и пластмаса, железни предмети и какво ли още не, в шунката има вода, в пилето има вода, като цяло сме залети с боклуци, никой не изкупува родните продукции, изхвърлят се качествени домати и зеленчуци, като цяло, както и млечни продукти на шосето, защото веригите имат монопол и няма въздух за малкия бизнес?!! До къде ще стигнем точно!
15 Старата Госпожа 13.02.2014 | 10:49
Като цяло не само шунката, а и почти всички останали български колбаси, са под всякаква критика . Трябва да въведат стандарта Стара Планина, за повече продукти .
14 Нина Лалова 13.02.2014 | 10:47
Пилешкото место е почти сто процента вода. Да не говорим, какви пилета са това, ама айде. За това по-добре свинско или телешко от месарници. Чиста работа.
13 Нина Лалова 13.02.2014 | 10:47
Разбира се, че трябва да има някакъв стандарт! Не може без някакви ясно установени правила на пазара за прозиводство на месни продукти, млечни и хляб. Все някога в тази държава трябва да влезнат и да се наложат някакви правила.
12 Фанка Василева 13.02.2014 | 10:37
На мен друго ми прави впечатление, че в последно време пилето, свинското и рибата , които се продават по магазините и по-точно по големите вериги са отвратителни, не знам какво точно се случва с пилешкото месо, но няма хубаво, колкото и да се обработва,да се вари и да се пече, че то няма никакъв вкус, не се готви лесно и добре, а на места стой толкова бяло, чак посиняло, което говори единствено колко е старо, наблъскано с консерванти и вода. Каймата е на друг принцип, пълна със соя и остатъци, а процентът на месото в нея може би е по-малко от един. Колбасите ни се правят от всякакви остатъци, тлъсто месо, върнати и непродадени в магазина и един куп сланина и черва, повече от отвратително е.
11 чичо съби 13.02.2014 | 10:28
Имам един познат, който е правил кренвирши и кайма и направо останах шокиран от това, което ми каза . Слагали смлени копита в кренвиршите, ако не ме лъже паметта .
10 Митоди Михалев 13.02.2014 | 10:20
Е то трябва да се мисли за тези неща, но поне сякаш е по-добре да ядем месо вид филета, парчета от бут или какво се води там,поне си мисля,че в тях ще има по-малко гнусотии,отколкото в саламите които не знаеш в течен вид какви са.
9 Бони бон 13.02.2014 | 10:13
Добре, че отдааавна спрях да си пазарувам подобни колбаси. Ако взимам месо, ще е чисто месо, а не някакви подобни колаборации направени от вода и някакви остатъци. И задължително само от месарница.
8 нелепо съвпадение 13.02.2014 | 10:12
То да беше само шунката... Замразените пилета, също са пълни с вода и това ясно личи от разликата в теглото им, когато ги купуваме и след като ги изпечем .
7 Krist Novoselic 13.02.2014 | 09:45
Никак не са добри новините от това изследване . Все си съм си мислел, че има вода в колбасите, но нейният процент е наистина много голям и това не трябва да бъде така .
6 Janeta Ivanova 13.02.2014 | 09:40
В крайна сметка се оказва, че не ядем шунка , а вода, а всъщност цената на деликатеса е доста висока, това е нелепо, да плащаме баснословни суми за колбас , направен от вода.
5 tiha paranoq 13.02.2014 | 09:34
То не е тайна, че в българските колбаси, слагат всякакви неща от вода, през соя, а може би в някои и тоалетна хартия . Дано това най - накрая се промени .
4 крива вежда 13.02.2014 | 09:18
Много е жалко, че я шунката , която ядем има толкова вода . Аз предполагах, че това е така, но вече се убедих . Надявам се, че производителите ще бъдат по - коректни от сега .
3 Никол Георгиева 13.02.2014 | 09:00
"Това обаче е вратичката, през която може да се добавя течност и да се вдига теглото на продуктите." Има някой продукти в които съдържанието на вода е много голямо, дори когато се извади от опаковката тя буквално тече. Да не говорим за пилешкото месо, при което положението е може би най-сериозно, купувате си пиле да кажем 1 кг, а след като го сготвите то се превръща в малко пиленце, което тежи някакви си грамове, но в магазина си плащате допри и водата, която е в месото. Трябва да се направи някакво правило, което да регламентира колко вода да се слага, за да не бъде ощетен потребителят.
2 empty world 13.02.2014 | 08:55
Не мога да повярвам , че в шунката има цели 77% вода . Ние за вода ли плащаме всъщност или за шунка..? Чудя се защо няма някакви инспектори, които да следят тези неща, а може би проблема тръгва от там, че няма ясен закон, който да посочва задължителни параметри за качеството на колбасите у нас и по този начин, всеки един производител злоупотребява с качеството на продуктите си, ощетявайки обикновеният потребител на тези стоки . Едва ли в ЕС, този вид продукти съдържат толкова вода, както нашите, ама доста има докато стигнем Европа в тази област !
1 Пламена Христова 13.02.2014 | 07:47
Дори не са нужни анализи на пръв поглед и при ядене може да се осети какви са съставките в месото, да не говорим колко консерванти и стабилизатори се слагат.

ТВ програма

Кино

  • Сега 100 процента Коко игрален филм...
  • 17:00 Това го знам детско куиз шоу
  • 18:00 Имате среща с ... Диана Любенова...
  • 18:45 Спорт ТОТО
  • 19:00 С БНТ завинаги
  • 19:50 Разкажи ми приказка предаване за...
  • 20:00 По света и у нас
  • 20:30 БГ киновечер: Тревожност тв филм...
  • Сега "120 минути" - публицистично...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 19:30 bTV Репортерите - поредица за...
  • 20:00 "Черния Адам" - екшън, фантастика,...
  • 22:30 "Голямата работа" - комедия (САЩ,...
  • 00:30 "Надпревара с времето" - трилър...
  • 02:30 "Богатствата на България" -...
  • 03:10 "120 минути" - публицистично...
  • Сега "На фокус с Лора Крумова" -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 19:20 Темата на NOVA
  • 20:00 "Бързи и яростни 5: Удар в Рио" - с...
  • 22:40 "Мумията се завръща" - с уч. на...
  • 01:10 "Гадни копилета" - с уч. на Брад...
  • 04:00 "Събирачът" - с уч. на Боби Сото,...
  • 06:00 "Здравей, България" - сутрешен блок
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.