Учени от университета в щата Алабама демонстрираха, че лекият материал, наречен амонячен боран, се оказва много удобен материал за съхранение на водород в колите с горивни клетки, пише в мартенския си брой на сп. Science.
В статията си изследователите описват ефективен метод за повторно добавяне на водород отново в амонячния боран, след като алтернативното гориво е било изразходено.
"Това е много важна стъпка напред, ако искаме да използваме водорода като гориво за транспортната индустрия" казва д-р Дейвид Диксън, цитиран от PhysOrg.com
При тази технология амонячният боран в резервоара отделя водород, който при комбиниране с кислород в горивните клетки на превозното средство отделя енергия. Тази енергия се преработва в електричество, което захранва електрическия мотор на колата. В резултат на реакцията се изхвърля единствено вода, което прави системата 100% екологична.
След като водородът бъде отделен от амонячния боран, останалото вещество се смята за "изразходвано гориво" за многократна употреба. То остава в колата и трябва по някакъв начин отново да бъде заредено с водород. И тук идва пробивът на учените, които са открили начин как да заредят амонячния боран в едностъпков процес.
Въпреки че бе наблюдаван голям прогрес към широкото използване на водородните горивни клетки, все още трябва да се преодолеят редица предизвикателства, обясняват учените
Основните три стъпки – първоначалният синтез, контролираното изпускане на водород и регенерирането на горивото – до голяма степен вече са разработени. "Следващият голям проблем е да се открие евтин източник на водород, който не се базира на фосилните горива", обяснява д-р Диксън.
"Най-голямото предизвикателство е да се намери начин за ефективно използване на слънчевата енергия в процеса за разделяне на молекулите на водата, което да доведе до образуването на водород и кислород (електролиза, бел.ред.)", допълва ученият.