Политиката на германското правителство за ускоряване на промените в енергийната сфера може да бъде успешна, само ако бъде възприета от потребителите. Затова те биват призовавани по различни начини да използват енергия от възобновяеми енергийни източници в по-ефективна насока.
Един от иновативните технологични методи за агитиране към по отговорно и екологично поведение е посредством онлайн игра, която демонстрира нагледно как потребителите могат да спестят елекричество, следвайки прости правила.
Играта, наречена "RED" (Renewable Energy Drama) дава практически отговори на въпроси от рода на: дали да препека филийките си във фурната или да ги поставя в тостера; дали да нагрея водата на котлона или в електрическата кана; дали да стартирам пералнята следобяд или да направя това късно вечерта.
Интерактивното приложение е създадено от изследователи от германският институт Фраунхофер за дигитални медийни технологии (IDMT) в Ерфурт. То има за цел да мотивира потребителите да изразходват енергията от ВЕИ в домовете си по-ефективно и икономично.
"Онлайн игрите са много подходящи за демонстриране на ситуации от ежедневния живот. Интерактивните персонажи поддържат процесите на учене по много добър начин, тъй като потребителят получава индивидуална обратна връзка по всяко време. Поради тази причина ние създадохме RED като интерактивно 3D приложение" обяснява Имке Хопе, изследователка в IDMT.
Освен, че дава полезна информация, програмата е и удобна за използване от хора с малко свободно време. В нея няма нужда да инвестирате много време – между 10 и 15 минути са напълно достатъчни за целта, обяснява Хопе.
RED представя ежедневието на традиционно тричленно семейство. На екрана са показани всички стаи в къщата, които потребителят обикаля със своя аватар и може с мишката да включва и изключва различните домакински уреди.
Така например ако кликнете върху пералнята, върху нея се отваря прозорец, който ви дава информация за отделените CO2 емисии и цената на електричеството в случаите, когато машината е изцяло, ¾ или наполовина напълнена с пране. Програмата изчислява и колко би струвало прането в различните режими на работа за една година.
Във втория си модул, онлайн играта информира потребителя как може да спести електричество благодарение на т.нар. "Умни измервателни уреди" (smart meters). В момента подобни системи се тестват в реална ситуация на различни места в Германия. От януари тази година всяка новопостроена или изцяло обновена сграда в страната трябва да разполага с подобна система.
Взимайки предвид часовия период през деня, системите измерват използваната енергия в даден момент и показват моментните цени на електричеството. По този начин потребителите могат да открият, как могат да намалят сметката си за електричество и да започнат например да пускат миялната си машина през нощта, когато цените на тока са по-ниски. Те също така ще разберат кога електричеството, добивано от ВЕИ, е наистина евтино.
Очаква се модулът на играта за пестене на електричество в дома да се появи онлайн на 29 септември тази година, а до края на годината да излезе и smart meters - частта.
Онлайн играта може да бъде играна безплатно на адрес www.residens-projekt.de