Има надежда патовата позиция по отношение на преговорите в Дърбан да бъде разчупена, смята главният секретар на Рамковата конвенция на ООН за изменение на климата (РКООНИК) Кристиана Фигерес, цитирана от Reuters.
"В момента всички държави обмислят при какви условия да се обвържат за втори път с глобално споразумение за борба с климатичните промени, а не дали да се обвържат", коментира Фигерес.
Оптимизмът на Фигерес обаче засега не се подкрепя с конкретни действия от големите играчи в световен мащаб. Откакто на 28 октомври стартира поредната климатична конференция на ООН, която се провежда в южноафриканския град Дърбан, САЩ и Китай, които отделят най-много вредни емисии в света, изчакват другата страна първа да направи ход. Япония, Русия и Канада не искат да се подновяват ангажиментите по Протокола от Киото, които трябва да действат до 2012 година, а ЕС настоява за изцяло нов, по-мащабен глобален пакт.
Знак на оптимизъм внася изявлението на китайската делегация, че може да се включи към нов глобален климатичен пакт, който да е юридически обвързан. През 1997 година Китай не подписа Протокола от Киото, припомнят експертите.
Същевременно лидерът на бразилската делегация Андре Кореа до Лаго изрази мнение, че пакт, който да обвързва юридически всички подписали го страни, може да се окаже пречка, а не предимство.
Към момента ЕС е готов да подпише за удължаване на договореностите от Киото, но само ако те са юридически обвързващи за всички големи "производители" на вредни газове. Китай, Индия и САЩ обаче не желаят да поемат твърд ангажимент за намаляване на парниковите газове.
Проблем до момента се оказва и финансирането на фонда за подпомагане на страните от Третия свят по пътя им към преход към зелена икономика. До 2020 година този фонд трябва да разполага със 100 млрд. долара, които да се харчат за намаляване на емисиите от развиващите се икономики. Една от идеите за набиране на средства беше въвеждането на такси върху финансовите транзакции в световен мащаб, но сега тя е изключена от проектопредложението в Дърбан. В новия проект като източник на финансиране се предлагат единствено таксите върху корабоплаването и авиационния сектор.
Липсата на напредък на конференцията вече предизвика и първите масови протести срещу протакането. Демонстранти вече организираха шествие край Дърбан, настоявайки за бързо решение.
Конференцията в Дърбан приключва на 9 декември (петък).