Без ски или нови съоръжения на Витоша - от седмици продължават споровете около ски зоната в планината. Днес по-късно в Министерството на земеделието и храните ще се проведе среща между заинтересованите лица.
Ще дойдат представители на Министерството на околната среда и водите (МОСВ), на Изпълнителната агенция по горите (ИАГ), както разбира се и компанията, която поддържа съоръженията на Витоша - "Витоша ски".
От iNews потърсихме каква е позицията на еколозите по тази тема.
"Витоша никога няма да стане Валдизер или Цилертал, защото е планина с много малки размери - най-добрият вариант е да се инвестира в нови съоръжения, които да подменят старите, и те да бъдат със същия капацитет", обясни Константин Иванов, природозащитник от Световната природозащитна организация WWF .
Тази зима може и да не караме ски на Витоша - какво според Вас трябва да се направи, за да се реши проблемът?
- Не за първи път в началото на сезона фирмата, която държи всички лифтове, заплашва да го направи. На Витоша има една фирма, която притежава лифтовете. Там обаче няма концесия или нещо подобно.
На Витоша има само една писта. Това е Витошко лале. Останалите места се водят терени за ски, но те не са обработвани, така че да заприличат на писти, т.е., не са подравнявани, не са премахнати камъни и т.н. И по този начин на Витоша се развива ски спортът в последните 70-80 години. Фирмата придоби съоръженията, след като общината ги обяви за продан. Общински бяха кабинковият лифт, Драгалевският лифт, Романският и лифтът от Княжево, който не работи от повече от 15 години. Останалите бяха държавни. След като бяха приватизирани и закупени от други фирми, "Витоша ски” ги закупи от тях.
Големият проблем е, че фирмата купи съоръженията с идеята, че в един момент, тя ще започне да прави нещо много по-голямо от това, което в момента е ски зоната на Витоша. Ние имаме всички основания да смятаме, че фирмата, която в момента държи съоръженията на Витоша – същите хора, са собственици и на концесионера в ски зона Банско. Т.е., тези две фирми са свързани и то напълно официално, защото един и същ човек е бордовете и на двете фирми.
Нека припомним коя е фирмата-концесионер в Банско?
- Фирмата в Банско се казва "Юлен”, а във Витоша е фирма "Витоша ски”. Има достатъчно информация, че двете фирми са свързани с един от акционерите в Първа инвестиционна банка. Започваме да си мислим, че идеята е била да придобият всичките тези съоръжения на Витоша, с цел в някакъв момент да направят изцяло нова ски зона, която да бъде по-голяма от сегашната, със съвсем други съоръжения, други писти и т.н.
Проблемът на тези хора е, че Витоша е природен парк - съответно там има известни ограничения. След като е природен парк, собствеността е не просто държавна, а и общинска, и манастирска, и частна... За разлика от Пирин, който е национален парк. Там фактически взеха концесия от държавата, изсякоха горите и направиха писти и лифтове. Там беше много по-лесно.
Това, което сега се случва по отношение на Витоша, е, че фирмата се опитва от няколко години да прокара един нов план, който да бъде на практика за нова ски зона. Това включва нови съоръжения на съвсем различни места. Това няма как да стане легално, защото влиза в противоречие със Закона за защитените територии, с плана за управление на ПП Витоша, където е записано, че на Витоша може да се развива ски спорт в рамките на тези съоръжения, които са и в момента.
Всички знаем, че тези лифтове и влекове са ужасно стари. Няма какво да се лъжем. Но фирмата не иска да ги подмени с нови, а да постави новите на съвсем различни места. И съответно тази година те излязоха с едно становище до медиите, в което се казва, че държавата не им позволява те да си реализират новия план. Поради това, че има нов закон за горите, те изведнъж установяват, че трябва да плащат и за земята под лифтовете и съоръженията. Досега те са плащали само за ползването на пистите и за тези ски терени, които не са писти.
Как може общината да смени собственика на съоръженията?
- Принципно има приватизационен договор. Но ние, за съжаление, нямаме достъп до него, ние не знаем какво пише в него.
Защо нямате достъп?
- Защото общината не го е сложила някъде, където той да се вижда. Ще се опитаме да получим достъп до него. Със сигурност трябва да се види в този договор дали няма клауза за развалянето му, при положение, че ски зоната не работи една година или фирмата не пуска съоръженията от инат, например.
Но така или иначе, в момента се стига до някаква форма на изнудване. Изобщо, всяка година имаме някаква такава драма с нещо, което държавата прави и то не изнася на фирмата. Но друг интересен момент е, че имаше един съдебен спор, който приключи по рано тази година, и който беше между ски училищата на Витоша и самата фирма, която държи съоръженията.
"Витоша ски” изискваше много по-големи суми от ски учителите, отколкото от обикновения скиор. Самата фирма си имаше ски училище, но имаше и по-стари ски училища, от преди 15-20 години. Ски учителите от тези училища смятат, че са били изнудвани да заплащат от по-скъпите карти, за да започнат в един момент да започнат да работят за самата фирма. Те обаче заведоха дело и го спечелиха на всички инстанции. Тъй като българското право не е прецедентно, това няма да се случи в останалите ски курорти.
А там принципът е същият – едни ски учители плащат повече от всички други. А може би това е и един друг повод "Витоша ски” да реши да не пуска съоръженията тази година. Защото така сега ще "прецака” ски учителите, които си извоюваха да имат по-евтини карти. Те сега няма да имат лифтове и няма да има кого да обучават да кара ски. Така че това са едни такива много бакалски балкански сметки.
Какви действия могат да се предприемат, ако планът на "Витоша ски” получи одобрение?
- Това зависи от самите скиори. Витоша никога няма да стане Валдизер или Цилертал, защото е планина с много малки размери. Там никога няма да се получи второ Банско, колкото и някои хора да си го представят в мечтите си. Няма лошо там да се карат ски, но в момента ситуацията е такава, че фирмата може да пусне съоръженията, а може и да не ги пусне. Най-добрият вариант е да се инвестира в нови съоръжения, които да подменят старите, и те да бъдат със същия капацитет.