В Париж кметове на 12 световни градове подписаха декларация за мерки по достигане на нулеви емисии на замърсяване. Шофьорите на стари и замърсяващи коли вече плащат почти двойно за движение в центъра на Лондон. От днес там влиза в сила нова такса от 10 лири за коли, регистрирани преди 2006 г. Тя се прибавя към сегашната от 11.50 за шофиране в най-натоварените райони на града, предаде БНТ. Екоактивисти обаче определят новата мярка като недостатъчна, критиците изтъкват, че тя наказва най-бедните шофьори. Но кметът Садик Хан е решен да осигури по-добър въздух за лондончани.
Новата такса засяга коли, които не покриват стандарта Евро 4. Платената зона действа между 7:00 и 18:00 часа от понеделник до петък. Според градската управа това е първата от серия мерки за подобряване качеството на въздуха в Лондон. Под действието й ще попадат 34 хиляди шофьори месечно.
"Повече от 9 000 лондончани годишно умират преждевременно заради лошия въздух. Деца в нашия град имат недоразвити бели дробове, възрастни страдат от заболявания като астма, деменция и удари, пряко свързани с лошото качество на въздуха", коментира Садик Хан.
Лондонският кмет планира да разшири платената зона за вредни автоемисии и дори иска да забрани горенето на дърва в най-рисковите райони. "Преоборудваме най-замърсяващите автобуси. Спираме закупуването на дизелови в полза на хибридно-електрически и водородни. Не издаваме лицензи и за дизелови таксита, оказваме им съдействие за преминаване към по-чисти коли", отбясни още градоначалникът.
До 2020 г. новата такса ще бъде заменена със Зона на ултра ниски вредни емисии. Тя предвижда 12.50 лири върху съществуващите и сега 11.50 за вредни емисии в някои райони на британската столица. Засегнати ще бъдат дизелови автомобили, регистрирани преди септември 2015 г., както и бензинови от преди 2006 г.
Британските ековласти насърчават до 2020 г. такси "вредни емисии" да въведат и градските управи на Бирмингам, Лийдс, Саутхемптън, Дерби и Нотингам.