Наложително е да се ускори създаването и приемането на "Национална програма за електрическа мобилност – България 2025 г.", която да постави страната ни на електромобилната карта на Европа и да я утвърди като регионален лидер. За това настоява Индустриален клъстер "Електромобили" – ИКЕМ, в писмо до премиера Бойко Борисов.
ИКЕМ предлага разработването на стратегическата програма да бъде възложено на специално създаден за целта Съвет за координация към Министъра на икономиката, енергетиката и туризма, така че да се гарантира приемственост и да се продължи работата на Междуведомствената работна група по "Проект за национален план за действие за насърчаване навлизането и развитието на устойчив автомобилен транспорт, вкл. на електрическа мобилност в Р България за периода 2012-2014 г."
В разработен от ИКЕМ анализ по темата, приложен към писмото до премиера, се отбелязва, че електромобилността е една от основните възможности на утрешния бизнес и, макар в момента тя да не е част от ежедневието, набира скорост.
Масовите прогнози са, че до 2025 г. електрическите или частично електрическите (хибридните) превозни средства ще достигнат до 50% от регистрациите на нови автомобили в Европа. Друга прогноза, включена в анализа, сочи, че след 2020 г. в Европейския съюз няма да е възможно производството на превозни средства само с двигател с вътрешно горене, защото няма да покриват очакваните високи норми за изгорели газове.
Средните производствени разходи за един електромобил днес надвишават тези от същия клас за автомобил с движател с вътрешно горене до 2,5 пъти. Високите разходи идват от цената на батериите и електрониката (особено силовата), както и от вложените досега средства за научна и развойна дейност.
Емисиите на CO2, които се излъчват от автомобилите, трябва да бъдат намалени с 20% до 2020 г., е постановил ЕС. Ето защо, българското Правителство трябва да се ангажира с инвестиции чрез национална програма за електрическа мобилност, смятат от клъстера.
Към средата на 2011 г. 15 от 27-те членки на ЕС предоставят данъчни стимули за електрически превозни средства, в това бонуси (финансова подкрепа) за закупуване на електромобили, нулева ставка (или данъчен кредит) за ДДС върху продажбите, нулев данък върху потреблението на енергия за зареждане на електромобилите, нулеви такси за престой в платените зони (в градския център) и други.