Ако до 2020 г. 20% от автомобилите в Европа се заменят с електромобили, ще има нужда от изграждане на 8 000 мегавата ядрени мощности, за да се осигури зареждането на електрическите двигатели на превозните средства, без да се отделят допълнителни емисии въглероден двуокис от конвенционалните централи.
Тази теза застъпи в лекцията си на Международната ядрена конференция във Варна Йордан Бачовски, експерт от Риск Инженеринг, цитиран от БТА.
Специалистът представи съвместен доклад на работна група на компанията за взаимовръзката между електрическите автомобили и ядрената енергетика.
Електромобилите са много по-енергоефективни от бензиновите коли, но ако от тях искаме да постигнем ефект на намаляване на емисиите въглероден диоксид, то трябва да бъдат изградени нови ядрени мощности, коментира Бачовски.
Ако се пуснат на пазара електромобили и се увеличи производството на електроенергия от въглищни централи например, ефектът за намаляване на парниковите газове ще бъде под 1%, сочи анализът на "Риск Инженеринг".
За да бъдат зареждани електромобилите, трябва да се изградят мощности, които не отделят вредни емисии и това са ядрените мощности, смятат експертите.
Петролната криза от 1973 година също дава своя отпечатък върху по-нататъшното разработване на електрическите автомобили. През 1999 г. General Motors пуска на пазара разработката на електромобил ЕV - 1, който е можел да измине до 260 км. с едно зареждане и се е задвижвал с акумулатори с възможност за зареждане.
Не само развитието на технологиите обаче предпоставят навлизането на електромобилите на пазара. Докато този вид превозни средства са по-скъпи от бензиновите автомобили нищо не може да накара потребителите да дадат повече пари, въпреки, че всеки човек би искал природата да е чиста, коментира Бачовски.
Електромобилът е много по-енергоефективен от бензиновия автомобил - докато бензиновият двигател има коефициент на полезно действие 30-40 на сто, то при електромобилите този коефициент е до 95 на сто, посочи още специалистът. Електромобилите в експлоатация в САЩ изминават с 11 до 13 киловатчаса електроенергия 100 км. , сочат данните.
В същото време, ако една кола харчи 10 литра бензин за 100 км., то реално двигателят консумира 2 л., а останалото количество бензин е разход, посочи Бачовски.
Според данните, предоставени от Евростат, в момента в Европа има 330 000 електромобила. Прогнозите са, че до 2020 година електромобилите ще достигнат 20 млн. броя, което ще бъде около 20 процента от европейския автопарк. За да бъде осигурена електроенергия за зареждането им и нормалното им функциониране експерти пресмятат, че ще са необходими минимум 8 нови ядрени блока мощности от по 1 000 мегавата, за да бъде постигната и целта за намаляване на парниковите емисии.
По данни на Евростат в момента има 230 млн. бензинови автомобила като тенденцията е техният брой също да се увеличи до 2020 г.