Целта на системата Suba е да се превърне за водолазите в това, което е автопилотът за пилотите на самолети.
Разработена от Давид Бонзон, студент по микротехнологии във Федералното политехническо училище в Лозана (EPF), автопилотната системата ще бъде пусната на пазара през април 2012 г. Тя ще бъде произвеждана от притежаваната от Бонзон компания Pandora Underwater Equipment.
В случай, че гмуркачът се паникьоса и изгуби контрол върху ситуацията, това е моментът, в който Suba поема управлението на акваланга. Системата работи посредством връзка между стабилизиращия компенсатор на плаваемост и "интелигентна" система, поставена в носена от водолаза гривна. Целта на Suba е да поеме контрола върху процеса на напомпване/изпускане на въздуха в компенсатора, поставяйки го в автоматичен режим на работа.
Първоначално Suba ще се използва от инструкторите по гмуркане, които ще могат да следят и контролират начинаещите си ученици.
"Ако човек се паникьоса под водата, той не е способен да прецени дали трябва да вкара въздух в компенсатора или да го освободи. Това е моментът, в който автопилотът поема контрола и прекратява процеса на декомпресия", обяснява Давид Бонзон.
Системата позволява правенето и на допълнителни настройки, като поставяне на граница за максимален престой под водата и максимална дълбочина на гмуркане.
Според проучване само на територията на Франция всяка година стават средно по 450 инцидента с гмуркачи. Три четвърти от тях се дължат на проблеми с декомпресията.