Пловдивски учени ще спасяват самолети, благодарение на уникално самопочистващо се покритие. То е предназначено за крилата на летателните апарати и е създадено от учени от Университета по хранителни технологии (УХТ).
Безопасността на полетите ще се гарантира, след като се резрешат проблемите с обледеняването на крилата и турбуленцията. Благодарение на покритието ще се икономисват и 10-15% гориво, което в глобален мащаб представлява сериозна сума.
Уникалното покритие е плод на 3-годишна упорита работа на катедрата по биотехнология във вуза с ръководител проф. дтн Алберт Кръстанов и на нейната школа по ензимология, която е международно призната, съобщава в. "24 часа".
"Получихме покана от консорциум от 8 държави да участваме в разработването на мултифункционалното покритие, с което се предотвратява отлагането на биологични материали върху крилата на летателните машини”, обяснява проф. Кръстанов.
Проблемите с образуването на лед, появата на турбуленция и увеличаването на разхода на гориво с 20% се корени в напластяванията от насекоми, които пък съдържат влага.
По разработването на покритието са участвали и още два университета от Италия и Ирландия. Всички участници са имали различни задачи. Координатор на проекта е една от най-мощните корпорации по аеронавтика и самолетостроене в света, а финансирането е в размер на близо 7 млн. евро.
"Някои от партньорите се занимаваха с изработката на плоскостите, които ще се слагат върху онази част на крилете, която пори въздуха. Ние трябваше да намерим начин как тези покрития да разлагат напластяванията от инсекти (насекоми)”, уточнява проф. Кръстанов.
По проекта УХТ е получил около 400 000 евро,с които е оборудвана модерна ензимологична лаборатория. Именно в нея са извлечени 3 ензима (биомолекули) - протеаза, липаза и хитиназа.
Първият вид разгражда протеините в насекомите, вторият - липидите, а третият - хитините в обвивката им.
"Хитиназите са нов тип биомолекули, за които имаме световен патент заедно с корпорацията EADS. В извличането им ни помогнаха и специалисти от Аграрния университет в Пловдив”, посочва шефът на катедрата по биотехнология в УХТ. Трите ензима са получени от микроорганизми. Пробата, от която са изолирани протеазите, е взета от Антарктида, тъй като там ултравиолетовото лъчение е много силно, а ензимът трябва да е устойчив. Останалите 2 биомолекули са извлечени от български почви.
Проведени са изпитания със самолети във Франция и Италия, които са летели при различни височини и температури на въздуха. "След това покритията бяха свалени и изследвани в лаборатория. Резултатите показаха, че нашата технология работи”, горд е проф. Кръстанов.
Според пловдивските специалисти животът им е 1-2 месеца, но те са открили и технология за т.нар. опресняване и дозареждане на биомолекулите. Не може да се каже точно какво количество ензими са необходими, за да се покрие плътно с тях частта от крилата на самолетите, където се натрупват най-много насекоми.
Очаква се разработката да получи патент и да бъде внедрена в авиацията.